ÖZET
Bu çalışma, yurtdışında bu alanda yapılan araştırmaların
Türk üniversite öğrenci leri ile yapılmış bir tekrarı
niteliğindedir. Çalışmanın amaçları; (i) üniversite öğrencilerinin
mekaniğe giriş dersindeki kavram yanılgılarını
(misconceptions) ölçecek bir testin düzenlenmesi ve geliş-
tirilmesi, ve (ii) ODTÜ birinci sınıf öğrencilerinin mekani-
ğe giriş konusundaki kavram yamlgılarının taranmasıdır.
46, Türkçe çoktan seçmeli sorudan oluşan mekanik
kavram yanılgısı testi ön test olarak 946 ve son test olarak
506 üniversite birinci sınıf öğrencisine mekaniğe giriş dersinde
uygulandı, Sonuçların betimsel istatistik metodları ile
analizi sonucu, öğrencilerin han:~i konuda ve ne kadar kavram
yanılgısına sahip oldukları bulundu, Sonuçlar üç ana
kategoride incelendi. I, Aristo fiziği, 2, İmpetus fiziği, ve
3, Grafiklerin yorumlanması, Aıisto fiziği üç kısımda incelendi;
I, İdeale karşı gerçek sistemler, 2. Hareket kuvvetin
göstergesidir, ve 3. Kuvvet, iv me ile değil hız ile doğru
orantılıdır. İmpetus fiziğinde doğrusal impetus incelendi.
Grafiklerin yorumlanması kısmında, öğrencilerin konumzaman
grafiğinde yükseklik ile eğim arasında kavram yamlgıları
incelendi. Bu kavram y.mılgılarının detayları, yüzdelikleri
ve diğer ülkelerdeki çalışmalar ile karşılaştırılması
detaylı olarak yapıldı.
ABSTRACT
This study is il replication study of the
european studies conducted with Turkish university
students. The purposes of this studyare (i) to develop and
validate a test to measure university students' misconceptions
in introductory mechanics, and (ii) to survey METU freshmen
students' misconceptions in introductory mechanics.
The Mechanics Misconception Test that contains 46
Turkish multiple choice items was administered to 946
freshmen studentsas a pretest and to 506 freshmen students
as a post test in introductory nıechanics course. After the
analysis of the questions by des:riptive statistical methods,
students' misconceptions and their percentage were found.
The resultswere analyzed in three categories: i. Aristotelian
physics, 2. Impetus physics, and 3. Interpretingthe graphs.
Aristotelian physics was analyzed in three categories;
l.Ideal versus real systems, 2. Motion implies force, and 3.
Force is directly proportional to velocity rather than
acceleration. In Impetus physics, lİnear impetus was analyzed.
In the interpreting the graphs, discriminating between the
slope and height of a position versus time graph was
analyzed. The descriptions of these misconceptions, the ir
percentages, and comparison with the studies done in other
countries were discussed in detai
ANAHTAR KELİMELER: Kavram yanılg/ları. Aristo fiziği. lmpelus fiziği, fizik başarısı
KEYWORDS: Misconceptions, Aristotelian physics, lmpetus physics. Physics achievement.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education