ÖZET
Uzaysal yetenek, matematik ve diğer alanlardaki
başarıyı etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Bu çalış-
mada, on birinci sınıf öğrencilerinin ve matematik öğretmen
adaylarının uzaysal yetenekleri Ekstrom ve meslektaş-
ları tarafından geliştirilmiş olan kart çevirme, küp karşılaş-
tırma, kağıt katlama ve yüzeyoluşturma testleri kuııanılarak
ıncelenmıştır. Bu dört test uzaysal yetenek hakkında
bilgi vermektedir. ilk iki test uzaysal yeteneği n alt boyutlarından
olan uzaysal yönelim yeteneğini ölçerken son iki
test uzaysal görme yeteneğini ölçmektedir. Yapılan t-test
analizi sonucu on birinci sınıf öğrencilerinin ve matematik
öğretmen adaylarının 0,05 düzeyinde "Uzaysal Yetenek
Testi" puan ortalamaları arasında istatistikselolarak anlamlı
bir fark belirlenmiştir. Ayrıca yapılan "MANOVA" analizi
sonucunda bu iki.grubun "Uzaysal Yönelirn" ve "Uzaysal
Görme Testlerinden" aldıkları puanların ortalamaları
arasında yıne aynı düzeyde anlamlı farklar bulunmuştur.
Bu ortaya çıkan farklar matematik öğretmen adaylarının lehinedir.
Bununla beraber, öğretmen adaylarının testlerden
elde ettiklerı puan ortalamaları oldukça düşüktür.
ABSTRACT
Spatial ability is one of the most important
factors that affects achievement in mathematics and other
areas. In the present study spatial abilities of eleventh grade
students and prospective mathematic~ teachers were
investigated by using card rotation, cube comparison
measuring the spatial orientation ability and paper folding
and surface development tests measuring the spatial
visualisation ability developed by Ekstrom and his
colleagues. As a result of t-test analysis, there was a statisticaııy
significant mean difference çetween eleventh
grade students and prospective mathematics teachers with
respect to spatial ability. According to the result of
MANOV A it was also found that there were statisticaııy
sıgnıficant mean differences between eleventh grade
students and prospective mathematics teachers with respect
to spatial orientation and spatial visualiBationabilities. All
these differences were in the favour of prospective
mathematics teachers. However, prospective teachers'
me an scroes of the tests were quite low
ANAHTAR KELİMELER: Matematik Öğretmen Adayı. On Birinci Sınıf Öğrenciler. Uzaysal Yetenek. Uzaysal YÖnelim Yeteneği, Uzaysal Görme Yeteneği
KEYWORDS: Prospective Mathematics Teacher, Eleventh Grade Students, Spatial AbiUty, Spatial Orientation Abilitv, Spatial Visua Usation Abilitv
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education