ÖZET
Bu bildiride eğitim sisteminin temel sorunları açı-
sından insan unsuru ve toplam kalite yönetiminin işlevi tartışılmaktadır.
Toplam kalite yönetimi (TKY) kısaca örgütsel
değerlerı geliştırmeye, kültürel dönüşümü gerçekleştirmeye
ve başarı standartlarını belirlemeye dönük bir yakla-
şım olarak tanımlanabilir. Bu bağlamda öğretmenin mesleki
gelişimi, öğretim etkinliklerinde planlama araştırma ve
geliştirme çabaları ve rehberliğe dayalı eğitim süreçlerini
gerçekleştirmeye yönelik gelişmelerin merkezinde toplam
kalite yaklaşımı bulunmaktadır. Bugün eğitim sorunlarının
çözümünde yeni yaklaşımlara daha çok gereksinim duyulmaktadır.
TKY'nin önerdiği etkili örgütsel yapı, okul sistemıni
geliştirecek ve bu gelişimi sürekli kılacak dinamikleri
beraberinde taşımaktadır. Eğitim bireye çevresinde olan
değişimleri karşılayabilecek ve varolan durumları olumlu
yönde dönüştürecek biçimde yeni davranışlar kazandırma
süreci olarak tanımlanabilir. Buna göre sürekli değişim ve
yenileşme anlayışının kilit kavramı Toplam Kalite yaklaşı-
mıdır. Bu bilgilerin ışığında eğitim sorunlarına toplam kalite
anlayışıyla yaklaşmak bir seçim sorunu değil güncel
gelişmelerin kaçınılmaz kıldığı bir zorunluluk olarak algı-
lanmalıdır. Özetle insanın herşeyin merkezinde olduğu dü-
şüncesı üzerinde odaklanan günümüz yönetim kültüründe,
birey özel bir anlam ve önem kazanmıştır. Bu açıdan TKY
anlayışı daha çok bir insan felsefesi ve demokratik bir yö-
netim modeli olarak adlandırılmaktadır. Bu nedenle bildiride
ağırlıklı olarak TKY anlayışına göre eğitim sürecinde
insanın yeri ve önemi tartışılmaktadır.
ABSTRACT
The discussion in this paper is about the
human factor and the function of total quality management
from the point of fundamental problems of the education
system. Total quality management (TQM) can be defined
as an approach toward developing the organizational values,
realizing the cultural transformation and determining
the success standard. In this context, Total Quality
Management is at the center of the professional development
of the teacher; planniııg, research and the improvement
efforts of the educational activities and the development
toward realizing the educational process based on the
guidance. Nowadays new approaches for the solution of the
educational problems are needed. The effective organizational
structure offered by TQM, carries the dynamics
which develop and maintain the school system with it.
Education can be defined as a process to acquire new attitudes
so that the individual can deal with the changes and
transform the existing situaiton to a positive directıon.
Therefore the key concept of continual change and innovation
is Total Quality Management. From this starting point.
to apply Total Quality Management to educational system
is not a choice but rather an inevitable necessity of recent
developments. In summary. in today's management understanding,
the individual-being a measure for everythinghas
acquired a special status. From this point of view TQM
is defined as a philosophy and a democratic management
modeL. For this reason, this paper discusses mainly the situation
and the importance of the individual from the point
of TQM.
ANAHTAR KELİMELER: Eğitim. Toplam Kalite. Yönetim
KEYWORDS: Education. Total Quality. Management
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education