ÖLÇME VE DEOERLENDIRME TEKNIKLERINE YÖNELIK BIR ÖLÇEOIN GELIşTIRMESI


Erdal BALCI & Yrd. Doç. Dr. Ceren TEKKAYA


ÖZET
Bu araştırmanın amacı, Fen alanında görev yapan ögretmenlerin "Ölçme ve Değerlendirme tekniklerinin uygulanmasi" na yöneJik görüşlerini tespit eden bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından dört bölümden oluşan 58 soruluk, iki boyutlu, 5'li likert tipi bir ölçek hazırlanmış ve biyoloji, kimya, fizik ve fen alanlarında görev yapan toplam 40 ögretmene uygulanmıştır. Testin ilk bölümü öğretmenlerimiz ve çalıştıkları okullar hakkında bilgileri, ikinci bölüm ölçme ve değerlendirme tekniklerini ne derecede önemsedikleri "önemliJik boyutu" ve hangi sıklıkla kullandıklarını "kullanma sıklığı boyutu", üçüncü bölüm soru tipleri ve hazırlanışı konusunda kendilerini yeterli hissedip hissetmedikleri, "yeterlilik boyutu" ve bu soru tiplerini hangi sıklıkta kullandıklarını "kullanma sıklığı boyutu" ortaya çıkaran maddelerden oluşmaktadır. Dördüncü bölümde ise öğretmenlerimizden ölçekte yer alan maddelerin Türk Eğitim sistemine uygulanabilirliği ve öğretirnde Ölçme ve Değerlendirme hakkındaki genel görüşleri yazılı olarak istenmiştir. Yapılan analizler sonunda a-güveniliJirlik katsayısı ikinci bölümdeki "kullanma sıklığı" boyutu için 0.80, "önemJiJik" boyutu ıçın 0.85, ve 3.bölümdeki "kullanma sıklığı" boyutu için 0.81, "yeterlilik" boyutu için 0.88 olarak hesaplanmıştır.


ABSTRACT
The purpose of this study was to develop and vaJidate an instrument determining the science teachers' perception about "application of measurement and evaluation techniques" in high schools. A 2-dimensional, 58 item Likert-type scale was developed by the researchers and administered to randomly selected 40 high school biology, chemistry, physics and science teachers, The Scale consisted of four parts, The first part inc1udes information related to teachers and their schools, The second part inc1udes the items related to importance and application of measurement and evaluation techniques, The third part inc1udes items determining the how often teachers use different question types and the ir abiJity to preparing those questions. The last part of the scale inc1udes free responses about relevance of measurement and evaluation into the Turkish Education system, The reliability coefficient was found to be O,85 for "importance" and O,81 for "application" dimensions in part two and 0,80 for "application" and 0,88 for "self-esteem" dimensions in part thre


ANAHTAR KELİMELER: Ölçme ve değerlendirme, 2- boyutlu ölçek,fen eğitimi


KEYWORDS: Mea,mrement and evaluation, 2-dimensional scale, science education

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education