ÖZET
Bu araştırmanın amacı, Fen alanında görev yapan
ögretmenlerin "Ölçme ve Değerlendirme tekniklerinin uygulanmasi"
na yöneJik görüşlerini tespit eden bir ölçek geliştirmektir.
Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından
dört bölümden oluşan 58 soruluk, iki boyutlu, 5'li likert
tipi bir ölçek hazırlanmış ve biyoloji, kimya, fizik ve
fen alanlarında görev yapan toplam 40 ögretmene uygulanmıştır.
Testin ilk bölümü öğretmenlerimiz ve çalıştıkları
okullar hakkında bilgileri, ikinci bölüm ölçme ve değerlendirme
tekniklerini ne derecede önemsedikleri "önemliJik
boyutu" ve hangi sıklıkla kullandıklarını "kullanma sıklığı
boyutu", üçüncü bölüm soru tipleri ve hazırlanışı konusunda
kendilerini yeterli hissedip hissetmedikleri, "yeterlilik
boyutu" ve bu soru tiplerini hangi sıklıkta kullandıklarını
"kullanma sıklığı boyutu" ortaya çıkaran maddelerden
oluşmaktadır. Dördüncü bölümde ise öğretmenlerimizden
ölçekte yer alan maddelerin Türk Eğitim sistemine uygulanabilirliği
ve öğretirnde Ölçme ve Değerlendirme hakkındaki
genel görüşleri yazılı olarak istenmiştir. Yapılan analizler
sonunda a-güveniliJirlik katsayısı ikinci bölümdeki
"kullanma sıklığı" boyutu için 0.80, "önemJiJik" boyutu
ıçın 0.85, ve 3.bölümdeki "kullanma sıklığı" boyutu için
0.81, "yeterlilik" boyutu için 0.88 olarak hesaplanmıştır.
ABSTRACT
The purpose of this study was to develop
and vaJidate an instrument determining the science teachers'
perception about "application of measurement and
evaluation techniques" in high schools. A 2-dimensional,
58 item Likert-type scale was developed by the researchers
and administered to randomly selected 40 high school biology,
chemistry, physics and science teachers, The Scale
consisted of four parts, The first part inc1udes information
related to teachers and their schools, The second part inc1udes
the items related to importance and application of measurement
and evaluation techniques, The third part inc1udes
items determining the how often teachers use different
question types and the ir abiJity to preparing those questions.
The last part of the scale inc1udes free responses about
relevance of measurement and evaluation into the Turkish
Education system, The reliability coefficient was found
to be O,85 for "importance" and O,81 for "application"
dimensions in part two and 0,80 for "application" and 0,88
for "self-esteem" dimensions in part thre
ANAHTAR KELİMELER: Ölçme ve değerlendirme, 2- boyutlu ölçek,fen eğitimi
KEYWORDS: Mea,mrement and evaluation, 2-dimensional scale, science education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education