ÖZET
Ülkemizde üniversiteye girmek isteyen öğrenci
sayısının yükseköğretim kurumlarının karşılayabileceğinden
fazla olması nedeniyle. bu kurumlara öğrenci alımı
i 974 yılından beri ÖSYM sınavlarıyla yapılmaktadır. Yükseköğretime
geçişte "seçme" işleminin zorunlu olduğu ülkemizde,
zaman zaman değişikliğe uğrayan sınav sisteminde
son olarak tek aşamalı sınav sistemine geçilmiştir. Bu
araştırmanın amacı, öğrencilerin 1999 yılına kadar uygulanan
sınav sisteminde, her iki aşamada karşılaştıkları biyolOJI
sorularında gösterdikleri başarılar arasında bir ilişki
olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Biyoloji Anabilim Dalı hazırlık,
1" 2., 3. .4. sınıf öğrencileri ile 1999 yılında üniversite sı-
navına girecek olan dersane öğrencilerinden toplam 209
öğrenciye, 1996-1997 ÖSS ve ÖYS biyoloji soruları uygulanmıştır.
Öğrencilerin ÖSS ve ÖYS başarı yüzdeleri hesaplandıktan
sonra, regresyon analizi yapılmış ve korelasyon
katsayıları hesaplanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin
ass ve ÖYS biyoloji sorularında elde ettikleri başarıları
arasında r =0.43 ile r =0,72 arasında değişen bir korelasyon
olduğu bulunmuştur.
ABSTRACT
Since the number of candidate university
students is much more than the capacity of higher education
institutions, entrance to these institutions has been carried
out through means of ÖSYM (Student Selection Placement
Centre) examinations since 1974. The "selection"
process in higher education is compulsory in Turkey. The
examination system that has been changed from time to time
became single-phase recently. This study aims at determining
whether there is a relationship in the achievement
of the students regarding biology items in the university
entrance examinations until 1999. Therefore, 1996-1997
ÖSS (Student Selection Examination) and ÖYS (Student
Placement Examination) biology items were administered
to 209 students. These students are the students of preparatory
class, i st, 2nd, 3rd ane' 4th grades of Hacettepe University,
B iology Education Department and also those who
would' partidpate in 1999-university entrance exam. After
determining the achievement rate of the students in ÖSS
and ÖYS, regression analysis was performed and correlation
coefficient was calculated. Consequently, a correlatıon
ranging from r =0.43 to r =
0,72 between the achievement
of the students partidpated in the study in ÖSS and ÖYS
biology items was found out.
ANAHTAR KELİMELER: Üniversite Seçme (ÖSS) ve Üniversiteye Yerleştirme(ÖYS) sınavları, ÖSS ve ÖYS Biyoloji Sorularında Gösterilen Başarı Arasındaki Korelasyon
KEYWORDS: Student Selection Examination (ÖSS). Student Placement Examination (ÖYS). Correlation betWeen the achı- evement in University Selection Examination and University Placement Examination
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education