ÖZET
u araştırma, anaokuluna devam eden altı yaş
grubundaki çocukların korunumla ilgili bilgi düzeylerini
belirlemek ve verilen eğitim programınınçocukların korunuma
ait bilgi düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Gülveren Anaokuluna
devam eden altı yaş grubundaki toplam 49 çocuk
ile sürdürülmüştür. Araştırma ön test-destekleyici eğitimson
test şeklinde yürütülmüş deneysel bir çalışmadır. Her
iki gruptaki çocuklara sayı, uzunluk, madde, miktar, ağırlık
korunumu ile ilgili uygun düzenlemelerin yapıldığı ön test
uygulandıktan sonra, deney grubundaki çocuklara korunum
bilgisini destekleyici, oyunla eğitim programı verilmiştir.
Bu program, her korunum alanıyla ilgili olarak, iki
ay süreyle, haftada beş gün uygulanmıştır. Eğitim programı
sonucunda, ön testte verilen korunum alanlarıyla ilgili dü-
zenlemeler, deney ve kontrol grubu çocuklarına son test
amacıyla tekrar verilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde
Bağımlı Örneklerde Ki-Kare Testi (Mc Nemar Testi)
uygulanmış ve her korunum bilgisi için ön test ve son testte
başarılı olan toplam çocuk sayısı yüzdeleri verilmiştir.
Oyunla eğitim yöntemlerinin kullanıldığı, destekleyici
eğitim programları sonucunda deney grubundaki çocukların
ön ve son test sonuçları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur.
Kontrol grubundaki çocukların ön ve son test sonuçları
arasında fark anlamsız bulunmuştur. Ancak bu
gruptaki çocukların korunumla ilgili bilgi düzeylerinde
artıŞ olduğu gözlenmiştir. Erken çocukluk dönemi eğitim
programlarında korunumla ilgili kavramların kazanılmasını
destekleyecek eğitsel yaşantıların yer almasına özen gösterilmelidir.
ABSTRACT
This studyaimed to find out the Jevel of
knowledge of conservation possessed by six year old kindergarten
children and study the effect of the training program
employed on their knowledge of conservation. The
subjects consisted of a total of 49 six year old children attending
Hacettepe University's Gülveren Kindergarten. As
an experimental one, this study involved the following sequence
of events: pre-test
-
supportive training - post- test.
The children in both the experiment and control groups were
first administered the pre-test, in which adjustments had
been made to include tasks dealing with conservation of
number, length, material, quantity and weight. Following
this, the children in the experiment group were administered
a traıning-through-play program to reinforce the ir
knowledge of conservation. This program was applied five
day s a week for two months for each area of conservation.
Following the training period, the same tasks used in pretest
to test the children's knowledge of conservation, were
administered to the children in both the experiment and
control groups as the post or final test. In the statistical
analysis of the data the Ki-Square test (for dependent
samples) (Mc Nemar Test) was used and the number and
percentage of children successful in each area of conservation
in the pre-and post-tests were given. The difference
was found to be significant between the scores achieved by
the children in the experiment group in the pre- and posttests.
On the other hand, the difference between the scores
achieved by the children in the control group in the pre- and
post- tests was not significant. However, there was some
increase in the level of knowledge of conservation possessed
by the children in this group. Care should be taken that
educational programs designed for early childhood should
give room to educational activities which will help children
to acquire the concepts of conservation
ANAHTAR KELİMELER: Korunum, Okulöncesi çocuğu. Piaget, Zihinsel Gelişim.
KEYWORDS: Conservation. Preschool Child, Piaget, Co/(nitiveDevelopment
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education