ÖZET
Bu çalışmada, lise öğrencilerinin öğrenmede
zorlandıkları biyoloji konuları ve cinsiyet farkının
konuların zor ya da kolayalgılanmasına olan etkisi
araştırılmıştır. Çalışmaya erkek ve kız sayısı eşit olmak
üzere toplam 368 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin
anlaşılmasını zor, orta ve kolay bulduğu biyoloji
kavramlarının sıklığını bulmak için betimsel istatistik
kullanılmıştır. Hormonlar, genler ve kromozomlar, mitoz
ve mayoz, sinir sistemi ve Mendel genetiği öğrencilerin
öğrenmede zorlandıkları konular olarak belirlenmiştir.
Diğer taraftan, öğrenciler hücre ve organeller ve ekoloji
konularını öğrenilmesi kolay konular olarak
değerlendirmiştir. Bağımsız t-test sonuçları cinsiyet
farkının öğrencilerin biyoloji konularını zor ya da kolay
olarak algılamasında etkili olduğunu göstermiştir (t=3.09,
p=0.002). Öğrencilerin biyoloji konularındaki olası
zorlanma nedenleri 14 lise biyoloji öğretmeni ile görüşme
yapılarak belirlenmiştir.
ABSTRACT
This study was performed to determine
what content in biology was perceived as difficult for
Turkish students to leam and whether gender differences
affect students' perceptions. A total of 368 high school
students, 184 were boys and 184 were girls, participatedin
the study. Descriptive statisties was used to determine
frequencies of diffieult, moderate and easy biology
concepts as perceived by students. Hormones, genes and
chromosomes, mitosis and meiosis, nervous system, and
Mendelian geneties were found to be difficult concepts for
studentsto leam. On the other hand, the studentsidentified
cells andorganelles, and ecology as easy topies. The results
of independent-t test indicated signifieant difference in
perception by gender (t=3.09, p=ü.OO2). To determine
possible reasons behind students' leaming difficulties, 14
high school biology teachers were interviewed
ANAHTAR KELİMELER: Leamingdifficulties,biology concepts, gender differences
KEYWORDS: Öğrenme zorluklan,biyoloji kavranılan, cinsi yet farkı
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education