ÖZET
Bu çalışmanın amacı Güneydoğu Anadolu
bölgesindeki liselerde uygulanan eğitim programlarının
uygulanmasında karşılaşılan sorunları ortaya çıkarmaktır.
Bu amaçla dört il rastlantısal örnekleme yöntemiyle
seçilmiş, yine aynı yöntemle bu illerdeki liseler belirlenmiş
ve 2737 öğrenci, 13] öğretmen ve 38 yönetici ça]ışma
kapsamına a]ınmıştır. Ça]ışmada arıket tekniği kullanılmaş,
anketlerdenelde edilen veriler SPSS programındayer alan
frekans dağılımı, yüzde hesapları ve ki-kare teknikleri ile
değerlendirilerek öğretmen, öğrenci ve yönetici görüşleri
arasında bir ilişki olup olmadığı, ortaya çıkarılmıştır.
Araştırmanın sonucunda; a) eğitim programlarının
öğrencilerin akademik ihtiyaçlarını karşılamada yeterli
olmadığı, b) sosya], estetik, ahlaki ve mesleki ihtiyaçlarını
karşılamada yetersiz olduğu, c) öğretmenlerin çoğunlukla
klasik teknikJeri kullandığl, d) rehberlik hizmetlerinin
yetersiz olduğu gibi sonuçları elde edilmiştir.
ABSTRACT
The pursopes of this sudy was to identify
deficiences in educational programs in the Turkish
secondary education system in four cities of Southeastern
Anatolia. In orderto identify the deficiences of the system,
the perceptions of administrators, teachers and students
were investigated through questionnaires. The subjects of
the study were 2737 students, 13] teachers and 38
administrators.Their perceptionswere compared and some
statistica]ly significant differences were observed. The
results revea]edthat; a)the presentcurriculumin secondary
education in Türkiye is not comprehensive enough to meet
the needs of the pupils in the system, b) according to
students, teachers and administrators included in the
research, the curriculum in use in high school in secondary
education can not meet the social, professional, mora] and
aesthetic needs of the pupils involved in the system, and it
is a]so insufficient to meet the current needs of the
countary, c) students state that teacherhave been using
classica] methods, d) according to students, teachers and
administrators counselling programs in their school
curriculumare ineffective, e) studentsbelieve that program
in use in their schools is comprehensive enough to prepare
them for the next educationa] level, f) social and extra
curricularactivities are considered to be less than adequate
by the subjects.
ANAHTAR KELİMELER: eğitim programları yaratıcı düşünce, rehberlik ve danışma kapsarnh okul programları
KEYWORDS: educationalprograms,creative thinking, guidance and counselling, comprehensive school curriculum
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education