ÖZET
Kimya, fizik ve biyoloji bilim dallarında önemli
olan konulardan biride korozyon konusudur. Korozyon
metallerin çevreleri ile reaksiyona girerek doğadaki durumlarına
dönmesi olarak tanımlanabilir. Sanayileşmenin getirdiği
yeniliklerle birlikte önemi daha da artan bu konunun,
güncel sonuçlarını öğrencilere öğretmek önem arz etmektedir.
Ortaöğretim müfredat programında korozyon başlığı
altında konu bulunmamaktadır. Bu amaçla çalışmada, öncelikle
müfredat konularının incelenmesi yapılmıştır. Buna
ilave olarak hem ortaöğretim hem de üniversite öğrencilerine
korozyon olayının neden olduğu olaylar ve sonuçları-
na ait bilgilerini ölçen 12 soruluk test ve öğrencilerin korozyon
olayı ile ilgili düşüncelerini içeren 2 soruluk bir anket
hazırlanmıştır. Anket toplam 445 öğrenciye uygulanmıştır.
Değerlendirmeler sonucunda öğrencilerin çevrelerinde
meydana gelen güncelolayların sebeplerini hemen
hemen bildikleri fakat olayların korozyonla ilişkisini bilemedikleri
ortaya çıkmıştır. Bu amaçla korozyon konusunun
ortaöğretim müfredat programında hangi çerçevede anlatılması
gerektiği araştırılmış ve konu ile ilgili öneriler hazırlanmıştır.
ABSTRACT
Corrosion, as a topic, is one of the mostimportanttopics
in chemistry, physics and biology. Corrosion
may be defined as the transforming of metals into their natural
state through the reaction with environment. Along
with the innovations in industry its importance has raised
and it leads to the fact that teaching it to the students is of
great importance. In the science programs at secondary
education, there is no topic related to corrosion. Thus, the
secondary education chemistry programs were reviewed
firstly. Then a 14 item survey questionnairewas developed
to measure the knowledge of secondary education and university
studentsregarding the reasons of corrosionand their
views on the topic. Questionnaire was administratedto
445 students.The findings obtained indicated that the students
know the reasons of daily events but that they were
not aware of the relationship between these daily events
and corrosion. As a result a framework that is necessary to
cover corrosion and related suggestions are developed.
ANAHTAR KELİMELER: Kimya Eğitimi, Müfredat, Korozyon, Öğretme- Öğrenme
KEYWORDS: Chemislry Educalion, Curriculum, Corrosion. Teaching-leaming
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education