ÖZET
Avrupa genelinde 1987 y
ı
l
ı
nda ba
ş
lat
ı
lan Erasmus Program
ı
çerçevesinde yüksekö
ğ
retimde hareketlilik artarak
sürmektedir. Türkiye bu programa 2004
y
ı
l
ı
nda kat
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Erasmus Program
ı
na kat
ı
lan ö
ğ
rencilerin beklenti ve
memnuniyetlerinin belirlenmesi programa ili
ş
kin düzeltme ve geli
ş
tirme çal
ı
ş
malar
ı
bak
ı
m
ı
ndan önem ta
ş
ı
maktad
ı
r. Bu
ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
Hacettepe Üniversitesi’nden Erasmus program
ı
ile yurt d
ı
ş
ı
na giden ö
ğ
rencilerin günlük ya
ş
am, akademik
ya
ş
am ve ö
ğ
renci destek hizmetlerine ili
ş
kin memnuniyet düzeylerini
belirlemektir. Çal
ı
ş
man
ı
n verileri 2005-2006 ö
ğ
retim
y
ı
l
ı
nda Erasmus ö
ğ
rencisi olarak yurt d
ı
ş
ı
na giden 75 ö
ğ
renciden sa
ğ
lanm
ı
ş
t
ı
r. Verilerin toplanmas
ı
nda, ara
ş
t
ı
rmac
ı
lar
taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Hacettepe Erasmus Ö
ğ
renci Anketi (HERÖG)” kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Verilerin çözümlenmesinde anket
maddelerine verilen yan
ı
tlardan frekans ve yüzde da
ğ
ı
l
ı
mlar
ı
elde edilmi
ş
tir. Ö
ğ
rencinin her bir maddeye ili
ş
kin olarak
memnuniyet düzeyini be
lirleyebilmek için
memnuniyet düzeyi ve beklenti düzeyi aras
ı
ndaki fark belirlenmi
ş
ve aradaki fark
memnuniyet düzeyi olarak de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. Ara
ş
t
ı
rma ö
ğ
rencilerin büyük ço
ğ
unlu
ğ
unun günlük ya
ş
am, akademik ya
ş
am
ve ö
ğ
renci destek hizmetleri konusunda beklentilerinin kar
ş
ı
land
ı
ğ
ı
n
ı
ortaya koymaktad
ı
r. Ancak baz
ı
hizmetlerde beklentisi
kar
ş
ı
lanmayan dikkate de
ğ
er say
ı
da ö
ğ
rencinin oldu
ğ
u da belirlenmi
ş
tir.
ABSTRACT
Student mobility in higher education in all Europe
has gradually been increasing within the framework of
Erasmus Programme started in 1987. Turkey joined this progra
mme in 2004. Identifiying expecta
tions and satisfa
ction levels
of students attending Erasmus programmes is
cricually important in terms of corre
ction and development efforts of the
programme. Within this context, the purpose of this study is
to identify the satisfaction levels of Hacettepe University
outgoing Erasmus students related to daily life, academic life and
student support services provided. The data were collected
through the administration of Hacettepe Erasmus Student Qu
estionnaire (HESQ) developed by the researchers from 75
Erasmus outgoing students in 2005-2006 academic year. In analysi
ng of the data, frequency and percentages were calculated
and in order to determine the satisfaction levels, the difference between expectation level and satisfaction level for each ite
m
is calculated and the difference is treated as the satisfaction level. The study revealed that the expectations of the vast
majority of the students related to daily
life, academic life and student support serv
ices provided were met. However, it was
also identified that significant number of students were dissatisfied with some of the services.
ANAHTAR KELİMELER: Yükseköğretim, öğrenci hareketliliği, öğrenci değişimi, öğrenci memnuniyeti, Erasmus Programı
KEYWORDS: Higher education, student mobi lity, student exchange, student satisfaction, Erasmus Programme
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education