ÖZET
Bu çalışmanın amacı lise birinci sınıf
öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki kavram
yanılgılarını saptamak ve bulunan kavram yanılgıları ile
cinsiyet ya da tecrübe arasında bir ilişki olup olmadığını
ortaya çıkarmaktır. Yapılan kaynak taramaları sonucu lise
öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusunda kavram
yanılgıları olduğu belirlenmiş ve bu kavram yanılgılarını
ölçen bir kavram testi geliştirilmiştir. Basit Elektrik
Devresi Kavram Testi olarak isimlendirilen test, tecrübeye
dayalı 13 ve teoriye dayalı 8 soru olmak üzere toplam 21
sorudan oluşmaktadır. Öğrencilerin basit elektrik devreleri
hakkındaki tecrübelerini belirlemek amacıyla, kavram
testiyle birlikte bir anket verilmiştir. Çalışma 2000-2001
güz döneminde, toplam 76 lise birinci sınıf öğrencisiyle
gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerin sonuçları
öğrencilerde sıklıkla görülen kavram yanılgıları
belirlenmiş ve kavram yanılgıları cinsiyet ve tecrübeyle
ilişkilendirilmiştir.
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine
9th grade students' misconceptions about simple electric
circuits and to explore the relationship between these
misconceptions and some selected variables (students'
gender and experience about electric circuits). Review of
literatureconceming simple electric circuits has shown that
high school studentshave many misconceptions aboutthis
topic and in order to assess them, a diagnostic test was
develaped. The test, which was named as Simple Electric
Circuits Concept Test, is formed of 13 practical and 8
theoretical questions. Mareaver, a questionnaire was also
given to students to determine their experience about
simple electrk circuits. The study took place during 2000-
2001 fall semester with the participationof 76 high school
students. Results of analysis showed that high school
students had considerable degree of misconceptions
conceming simple electric circuits and these
misconceptionswere c10sely related with students' gender
and previous experiences about simple electric circuits.
ANAHTAR KELİMELER: basit elektrik devreleri, kavram yanılgıları, cinsiyet farklılıkları, tecrübe
KEYWORDS: simple electric circuits, misconceptions, gender difference, experience
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education