ÖZET
Son yıllarda öğretmen öz-yeterlilik inancına
(teacher efficacy beliefs) eğitim araştırmalarında geniş yer
verilmiştir. Bandura 'nın sosyal bilinşsel teorisine göre, özyeterlilik
iki farklı boyutta incelenebilir: kişisel özyeterlilik
ve sonuç beklentisi. Birincisi, öğretmenlerin
etkili bir öğretme için gerekli davranışları gösterecekleri
konusundaki sahip oldukları inanç ve yargılarıdır (selfefficacy).
İkinci boyut ise öğretmenlerin öğrencilerin
başarılarının etkili öğret me yöntemleriyle arttırı-
labileceğine olan inanç ve yargılarıdır. Bu araştırmanın
amacı biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji öğretimindeki
öz-yeterlilik inançlarını beJirlemektir. Bu amaçla, Orta
Doğu Teknik Üniversitesinde, biyoloji öğretmenliği
bölümünde okuyan 29 öğrenciye "Öğretmen Yeterlilik
İnanç" anketi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
göre biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji yeterlilik
inançları yüksek çıkmıştır.
ABSTRACT
Self-efficacy beliefs have received
increasing attention in educational studies. According to
Bandura's Social Cognitive Theory, self-efficacy was
measuredas two distinct constructs, personal self-efficacy
and outcome expectancy. Self-efficacy can be defined as
the teachers' belief in hislher ability to perform teaching;
and outcome expectancy reflects a teacher's belief that
student achievement can be influenced by effective
teaching. The purpose of this study is to assess preservice
biology teachers' self-efficacy beliefs with regard to
biology teaching. For this purpose, Biology Teaching
Efficacy Belief Instrument (BTEBI) was administered to
29 preservice biology teachers at the Middle East
Technical University. The results indicated positive
efficacy beliefs expressed by the most of the preservice
teachers regarding their ability to teach biology
ANAHTAR KELİMELER: Öz-yeterlilik, sonuç beklentisi, biyoloji öğretimi, biyoloji öğretmen adayı.
KEYWORDS: Self-efficacy, outcome expectancy, biology teaching, preservice biology teachers
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education