ÖZET
Bu çal
ı
ş
mada, ortaö
ğ
retim program
ı
nda seçmeli olarak verilen “Çevre ve
İ
nsan” dersi ile Gönüllü Çevre
Kurulu
ş
lar
ı
n
ı
n ö
ğ
rencilerin çevreye yönelik bilgi ve tutumlar
ı
na etkisi ara
ş
t
ı
r
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Geli
ş
tirilen “Çevresel Tutum Ölçe
ğ
i” ve
“Çevre Bilgisi Testi” 2004-2005 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda, Ankara
İ
li Çankaya
İ
lçesindeki çe
ş
itli ortaö
ğ
retim kurumlar
ı
nda
ö
ğ
renim gören 1013 ö
ğ
renciye uygulanm
ı
ş
ve elde edilen veriler çok de
ğ
i
ş
kenli varyans analizi (MANOVA) ile
de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. MANOVA sonuçlar
ı
na göre, “Çevre ve
İ
nsan” dersini alan ve almayan ö
ğ
rencilerin çevreye yönelik bilgi
ve tutum ortalamalar
ı
aras
ı
nda, dersi alan ö
ğ
rencilerin lehine anlaml
ı
bir fark
ı
n oldu
ğ
u tespit edilirken; gönüllü çevre
kurulu
ş
lar
ı
nda aktif olarak çal
ı
ş
ma durumlar
ı
na göre yap
ı
lan de
ğ
erlendirmede, ö
ğ
rencilerin çevresel tutum ve çevre bilgisi
ortalamalar
ı
aras
ı
nda anlaml
ı
bir fark bulunmam
ı
ş
t
ı
r.
ABSTRACT
In this study, it is aimed to determine the effect of
the course “Man and Environment” provided as an elective
course in the secondary school curriculum, as well as the Volunt
ary Environment Organisations, to the students in terms of
providing environment-oriented knowledge
and attitude. The developed “Environmen
tal Attitude Scale”
and “Environment
Knowledge Test” are applied in educati
on period 2004-2005 to 1013 students, having e
ducation in Ankara, district Cankaya.
Obtained data is evaluated by Multivariate Analysis of
Variance (MANOVA). According to
MANOVA results, there is a
significant difference in favor of student
s that have attended the “Man and Envir
onment” course, in terms of environment-
oriented knowledge and attitude average
of the students. On the other hand,
with the evaluation considering active
participation in the voluntary environment
organisations, no significant difference is
found between the students in terms of
envorinment-oriented attitude and knowledge average.
ANAHTAR KELİMELER: çevre e ğ itimi, çevreye yönelik tutum, çevre bilgis i, çevre ve insan, gönüllü çevre kurulu ş lar ı
KEYWORDS: environmental education, environment-oriented a ttitude, environmental knowledge, man and environment, voluntary environment organizations
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education