ÖZET
Ortaögretim kurumlarındaki egitim sonucu elde
edilen bilgilerin üniversite giriş sınavı ile ölçülmesi sonucu
ortaya çıkan başarı ögrencilerin hangi branşta eğitim yapma
hakkını kazandığını ortaya çıkarmaktadır. Yapılan sı-
navlar sayısal (Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik), sözel
(Sosyal Bilimler, Türkçe) alanlarını kapsamakta ve sonuç-
ta sayısal, sözel ve eşit ağırlıklı puanlar hesaplanmaktadır.
Söz konusu puanların mümkün olduğu kadar yüksek olması
için çoğu öğrenciler ilave özel dershane eğitimi almayı
tercih etmekte ve liselerde gördükleri derslerini peki ştirmektedirler.
Bu uygulamalar yapılan deneme sınavları ile
kontrol edilmekte ve uygulamalarda öğrencinin eksiklerinin
kapatılması amaçlanınaktadır. Bu çalışmada bir yüksek
öğretim programına yerleşebilmek için özel dershanelere
devam eden öğrencilerin başarıları araştırılmıştır. Bu
amaçla Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinden seçilmiş Özel
Dershane öğrencilerinden 314 denek ile ilgili tüm veriler
çalışma kapsamında istatistiksel değerlendirmeye alınmış-
tır. Yapılan istatistiksel değerlendirmeler sonucunda: özel
dershanelerde yapılan eğitim sürecinde öğrenci başarısının
arttığı, Deneme sınavı ( ÖSS Ara Deneme Sınavı ÖSS-AD
ve ÖSS Deneme Sınavı ÖSS-D) ve Öğrenci Seçme Sınavı
(ÖSS) sonuçları arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve Çalışmanın yürütüldüğü coğrafi bölgelerde farklı sonuçların ortaya
çıktığı saptanmıştır.
ABSTRACT
The aehievement scores that are identified
as a result of the university entrance exam determinewhieh
fields students will study in the university. These exams
include numerical fields (Biology, Physics, Chemistry and
Mathematies) and verbal fields (Social Sciences, Turkish)
and in these exams three different types of scores are
computed: numerical, verbal and equal weight. In orderto
get higher scores, studentsoften attendto private edueation
institutions. These edııeational praetices are controlled by
the pilot exams and it is aimed at remediating the deficient
knowledge of students. In this study, with the aim of
determining the impaet of private edueation institutionsto
the achievement of studentin the university entranceexam,
all data regarding 314 subjeets who attended to a private
educationinstitutionwere statistically analysed. As a result
of this statisticalanalysis, the aehievement was found to be
increased following the private education. The other majo!
findings are that there was a statistically significant
relationship between pilot exams (ÖSS-AD and ÖSSD)
and Student Seleetion Exam (ÖSS) and that differem
outcomes were observed in the regions involved.
ANAHTAR KELİMELER: ÖSS Sınavı, Özel Dersaneler, Öğrenci Başarısı.
KEYWORDS: ÖSS (Student Selection Exarnination), Private Education Institutions,Student Achievement.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education