Çok Özürlü Bir Çocuğa Çevre Seslerinin Öğretiminde Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Etkililiği


Efficacy of Teaching with Simultaneous Prompting in Teaching the Environmental Sounds to A Child with Multiple Disabilities


Ayten DÜZKANTAR


ÖZET
Görme özürlü çocukların çevrelerindeki sesleri anlamlandırması çok önemlidir. Bu çalışma görme özrünün yanı sıra zihin geriliğine sahip bir öğrenciye çevresindeki seslerin neye ait olduğunu öğretmek için yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı, görme özürlü öğrenciye yakın çevresinde sesini duyduğu hayvanların adlarının eşzamanlı öğretim yöntemiyle öğretmektir. Çocuğun hayvanları sesinden tanıması için yakın çevresinde karşılaştığı fakat isimlerini bilmediği hayvanlardan üç set oluşturulmuştur. Araştırmada davranışlararası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya alınan denek 9 yaşında görme ve zihin özürlü bir kız çocuktur. Deneğe hayvan isimleri Anadolu Üniversitesi Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklar Biriminde bireysel öğretim oturumları düzenlenerek öğretilmiştir. Çalışma sonunda yanlışsız öğretim yöntemlerinden eşzamanlı öğretim yönteminin sesleri dinleyerek hayvan isimlerinin öğretilmesinde etkili olduğu belirlenmiştir.


ABSTRACT
It is quite important for visually handicapped children to recognize the environmental sounds. This study was conducted to teach the sources of the environmental sounds to a visually handicapped and mentally retarded child. The purpose of the study was to teach visually handicapped student the names of the animals the sounds of which he/she hears in the near surrounding using the simultaneous prompting method. Three sets of animals which the child encounters in his/her near surrounding, but the names of which he/she doesn't know, were formed in order for the child to recognize them from their sounds. A multiple probe design across behaviors was used in the study. The subject included in the study was a 9 year-old visually and mentally handicapped girl. The names of animals were taught to the subject by holding sessions at the Unit for the Children with Developmental Disabilities in Anatolia University. At the end of the study, simultaneous prompting method was found to be effective in teaching the names of the animals based on the sounds.


ANAHTAR KELİMELER: Çok özürlülerin eğitimi, işlevsel beceri öğretimi, çevre seslerinin öğretimi, eşzamanlı öğretim


KEYWORDS: Training of people with multiple disabilities, functional skills teaching, teaching environmental sounds, simultaneous teaching

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education