ÖZET
Çalışma Üniversite Genel Biyoloji derslerini tamamlayan
öğrencilerin ileri yıllarda alacaklan Biyoloji
derslerine temel olan biyoloji kavramları açısından hazırbulunuşluklarını
ve buna etki eden faktörleri belirlemek
amacı ile yapılmıştır. Araştırmada örneklem olarak 1998-
1999 öğretim yılında İstanbul, İzmir ve Ankara illerinde
bulunan II fakültenin Biyoloji bölümü ve Biyoloji Eğitimi
Anabilim dalı ı. sınıflarında okuyan 369 öğrenci kullanılmıştır.
Yöntem olarak öncelikle Genel Biyoloji derslerinde
öğretilen konuların sonraki Biyoloji derslerine temel olacak
kavramların haritaları hazırlanmıştır. Bu haritalar incelenerek
seçilen bazı kavramların öğrenciler tarafından öğ-
renilmişliğini ölçen, 20 soruluk bir başarı testi geliştirilmiş-
tir. Aynca öğrencilerin öğrenmelerine etki eden faktörleri
belirleyebilmek amacıyla l2 sorudan oluşan bir sormaca
uygulanmış, her test grubundan rastgele seçilen bir grup
öğrenci ile de mülakatlar yapılmıştır. Testin madde analizi,
geçerlik ve güvenirliği alınan cevaplarla tespit edilmiştir.
Başan testi, anket ve mülakatlann sonuçlan istatistiksel
olarak değerlendirilerek öğrencilerin temel kavramlan öğ-
renme durumları ve öğrenmeyi etkilediği düşünülen faktörler
üzerinde durulmuştur.
ABSTRACT
The study has been done by the aim of
determining the students' knowledge of basic biological
concepts prior to the advance courses and the factOfs
affecting their preparation. 369 students of 1998- 1999 at
Biology and Biology Education departments of II faculties
from Ankara, Istanbul and İzmir were surveyed as samples.
Experimantal procedures were, preparation of concept maps
of basic biological concepts that were covered in General
Biology courses and a knowledge measurement test on
these concepts, also a 12-item questionnaire and an
interview were applied to detennine the factOfs affecting to
the student leaming. The item analysis, validity and
reliability of subject test were determined by the answers.
The results of the subject test, questionnaire and interviews
were statistically evaiuated, basic concept knowledge of
students and factors affecting leaming were discussed.
ANAHTAR KELİMELER: Genel Biyoloji dersi, kavramsal öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler
KEYWORDS: General Biology course, conceptualleaming, factors affecting leaming.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education