ÖZET
Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
, ö
ğ
rencilerin ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyleri ile otomatik dü
ş
ünce biçimleri aras
ı
nda bir ili
ş
ki
olup olmad
ı
ğ
ı
, varsa bunun cinsiyete ba
ğ
l
ı
olarak de
ğ
i
ş
ip de
ğ
i
ş
medi
ğ
ini incelemektir. Bu amaçla, Çocuklar
İ
çin Öz Denetim
Ölçe
ğ
i (Ç-ÖDÖ)
ve Çocuklar
İ
çin Bili
ş
sel Üçlü Envanteri (Ç-BÜE) Ankara’daki iki ilkö
ğ
retim okulunun 5. s
ı
n
ı
f
ı
nda okuyan
232 ö
ğ
renciye uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Veriler, Ç-BÜE puanlar
ı
na uygulanan 2 (ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyi) X 2 (cinsiyet) faktörlü,
çoklu varyans analizi ile çözümlenmi
ş
tir. Bulgular, yüksek ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip ö
ğ
rencilerin gerek “kendine,
gelece
ğ
ine ve dünyaya olumsuz bak
ı
ş
aç
ı
s
ı
na sahip olmak” gerekse “kendine, gelece
ğ
ine ve dünyaya kar
ş
ı
olumlu bak
ı
ş
aç
ı
s
ı
na sahip olmak” alt test
lerinde ve testin toplam
ı
nda yüksek puan ald
ı
klar
ı
na i
ş
aret etmi
ş
tir. Ancak, veriler hem testin
toplam
ı
nda hem de iki alt testte k
ı
z ve erkek ö
ğ
renciler aras
ı
nda bir fark olmad
ı
ğ
ı
n
ı
göstermi
ş
tir. Bu bulgular, yüksek
ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip çocuklar
ı
n kendilerine gelece
ğ
e ve dünyaya ili
ş
kin bak
ı
ş
aç
ı
lar
ı
n
ı
n dü
ş
ük ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip çocuklara oranla daha olumlu oldu
ğ
unu göstermektedir.
ABSTRACT
The purpose of the present study was to investigate th
e relationship between learne
d resourcefulness level and
automatic thought patterns of fifth grad
e Turkish elementary school students. Ch
ildren’s Version of Self-Control Schedule
(C-SCS) and Cognitive Triad Inventory for Children (CTI-C) we
re given to 232 fifth grade students in two elementary
schools in Ankara. The differences among th
e automatic thought patterns (CTI-C)
of the students by gender and learned
resourcefulness (C-SCS) were explored using a 2 (high-lo
w learned resourcefulness) X
2 (gender) factorial MANOVA.
Results showed that students who were highl
y resourceful scored significantly higher in
total, negative view of self, future
and world and positive view of self, future and world subsca
les of CTI-C. The results also yielded that there is no
significance difference between ma
les and females in total, negati
ve view of self, future and wo
rld and positive view of self,
future and world subscales of CTI-C.
ANAHTAR KELİMELER: öğrenilmiş güçlülük, otomatik düşünce, öz denetim, ilköğretim okulu öğrencileri
KEYWORDS: learned resourcefulness, automatic thoughts, self-control, elementary school students
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education