ÖZET
Bu ara
ş
t
ı
rmada;
İş
itme Engelli Çocuklar E
ğ
itim Ara
ş
t
ı
rma ve Uygulama Merkezi’nde (
İ
ÇEM) i
ş
itsel/sözel
yakla
ş
ı
mla e
ğ
itim gören ilkö
ğ
retim 4., 5., 6.
, 7. ve 8. s
ı
n
ı
f 40 i
ş
itme engelli ö
ğ
rencinin yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m beceri düzeyi ile bu
beceri düzeyi üzerinde etkisi olabilece
ğ
i dü
ş
ünülen ö
ğ
renci özelliklerinden i
ş
itme cihaz
ı
kullan
ı
m
ı
süresi ve takvim ya
ş
ı
incelenmi
ş
tir. Ara
ş
t
ı
rmada betimsel model ve ili
ş
kisel tarama modeli kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bulgular, ö
ğ
rencilerin yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m
özelliklerinin tamam
ı
nda orta düzeyde ba
ş
ar
ı
ya ula
ş
t
ı
klar
ı
n
ı
göstermektedir. Yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m beceri puan
ı
üzerindeki de
ğ
i
ş
imin
%35’i i
ş
itme cihaz
ı
kullan
ı
m
ı
süresi, %40’
ı
ise takvim ya
ş
ı
ile aç
ı
klanabilir.
ABSTRACT
This study investigated the written expression skills of forty 4
th
, 5
th
, 6
th
, 7
th
and 8
th
grade hearing impaired
students trained with the auditory/oral approach at the Resear
ch and Education Center for Children with Hearing Impairment
(i.e.,
İ
ÇEM). It also examined two student characters that are
considered affective on students’ written expression skills,
which are age and duration of hearing aids use. Descriptive and
correlational models are used in
the study. Findings revealed
that students reached an intermediate level of achievement in
all written expression types. Fi
ndings also suggested that age
predicted 40 percent of the variance in written expression scores
while duration of hearing aid use explained an additional 35
percent.
ANAHTAR KELİMELER: işitme engelli çocuklar, işitsel/sözel yaklaşım, yazılı anlatımı değerlendirme
KEYWORDS: hearing impaired children, auditory/oral approach, writing assessment
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education