ÖZET
Bu ara
ş
t
ı
rmada yap
ı
land
ı
rmac
ı
ö
ğ
renme yakla
ş
ı
m
ı
na göre e
ğ
itim yap
ı
lan s
ı
n
ı
flarda ö
ğ
retmenlerin kulland
ı
klar
ı
ölçme ve de
ğ
erlendirme yöntemlerine yönelik görü
ş
leri betimlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaç do
ğ
rultusunda haz
ı
rlanan anket,
Ankara merkezinde bulunan ilkö
ğ
retim okullar
ı
n
ı
n 1-6. s
ı
n
ı
flar
ı
nda görev yapan 242 s
ı
n
ı
f ve bran
ş
ö
ğ
retmenlerine
uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Ö
ğ
retmenlerin ö
ğ
renci ba
ş
ar
ı
s
ı
n
ı
n belirlenmesinde, kendilerini daha ye
terli olarak gördükleri, geleneksel
ölçme yöntemlerini tercih ettikleri görülmü
ş
tür. Ölçme araçlar
ı
n
ı
kullanmada kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
sorunlar
ı
n ba
ş
ı
nda s
ı
n
ı
flar
ı
n
kalabal
ı
k olu
ş
u ve zaman yetersizli
ğ
i gelmektedir. Ö
ğ
retmenlerin büyük bi
r bölümünün yeni kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
de
ğ
erlendirme
yakla
ş
ı
mlar
ı
n
ı
n olumlu ve olumsuz yanlar
ı
na ili
ş
kin görü
ş
lerinin, programda belirtilen öz
elliklerle paralellik gösterdi
ğ
i
ortaya ç
ı
km
ı
ş
t
ı
r. Di
ğ
er sonuçlarda dikkate al
ı
nd
ı
ğ
ı
nda, ö
ğ
retmenlerin ölçme tekniklerinin kullan
ı
m
ı
ve haz
ı
rlanmas
ı
konusunda e
ğ
itime ihtiyaçlar
ı
oldu
ğ
u anla
ş
ı
lmaktad
ı
r.
ABSTRACT
In this study, the teachers’ opinions about measurem
ent and evaluation methods which they use in their
classrooms were tried to be described. Th
e survey developed for this purpose was ad
ministred to 242 cla
ssroom teachers and
branch teachers teaching 1-6. grades in primary schools in cen
teral province of Ankara. The
teachers preferred traditional
measurement methods at wh
ich they considered themselves more adaquate
to determine students’ achivement. The most
important problem which the teachers meet at using measurement instruments is crowded classrooms and insufficient course
duration. A great part of teachers’ opini
on that has showed parallelism that th
e primary school programme. Taking this
finding and other findings of the study into consideration,
it is understood that teachers
need education on using and
preparing measurement methods.
ANAHTAR KELİMELER: Ölçme araçları , bireysel gelişim dosyaları, öğretmen yeterlilikleri, İlköğretim Programı , ölçme ve değerlendirme
KEYWORDS: Measurement instruments, teacher proficiencies, primary school program, measurement and evaluation
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education