ÖZET
Ö
ğ
renci ba
ş
ar
ı
s
ı
n
ı
artt
ı
ran en önemli faktörlerden birisi etkili ö
ğ
retimdir. Bu nedenle bu çal
ı
ş
mada, ilkö
ğ
retim
matematik ve s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmenleri taraf
ı
ndan matemati
ğ
in ö
ğ
rencilere nas
ı
l ö
ğ
retildi
ğ
i belirlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bunun için
Dede (2006) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen ve ara
ş
t
ı
rmac
ı
taraf
ı
ndan ö
ğ
retmenlere uyarlanan Likert tipindeki bir ölçekten
yararlan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ölçek, tart
ı
ş
ma ve ara
ş
t
ı
rmaya dayal
ı
ö
ğ
retim, ileti
ş
ime dayal
ı
ö
ğ
retim, çe
ş
itli materyal ve kaynak
kullan
ı
m
ı
na dayal
ı
ö
ğ
retim ve problem çözmede kullan
ı
lan yöntem ve materyaller alt fa
ktörlerini içermektedir. Ölçek, 2005-
2006 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
I. yar
ı
y
ı
l
ı
nda Sivas il merkezindeki 8 ilkö
ğ
retim okulunda görev yapan 54 s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmeni ve 25
ilkö
ğ
retim okulunda görev yapan 46 matematik ö
ğ
retmeni olmak üzere toplam 100 ö
ğ
retmene uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Sonuçlar,
ölçe
ğ
in tamam
ı
için ö
ğ
retmenlerin puanlar
ı
n
ı
n aritmetik ortalamalar
ı
aras
ı
nda istatistiksel olarak anlaml
ı
bir farkl
ı
l
ı
k
olmad
ı
ğ
ı
n
ı
göstermi
ş
tir.
ABSTRACT
Effective teaching is one of the most important factors
to improve student achievemen
t. Therefore in this study
we attempted to examine how to teach mathematics to students
by primary mathematics teachers and elementary teachers.
For this purpose, we used a Likert-type sc
ale which was developed by Dede (2006) and
adapted to teachers by researcher. It
contained sub-factors items measuri
ng teaching that are based on discussi
on and inquiry, communication, various
instructional materials and sources, and
using methods and materials for problem
solving. During the fall semester in 2005-
2006, the scale was applied to 100 teachers who studied 54 elementary teachers at 8 primary schools and 46 primary
mathematics teachers at
25 primary schools in Sivas. Results showed that
there was no statistical difference between the
means for elementary and primary mathematics teachers for entire scale.
ANAHTAR KELİMELER: etkili matematik öğretimi, matematik öğretmenlerinin görüşleri, sınıf öğretmenlerinin görüşleri
KEYWORDS: Effective mathematics teaching, mathematics teachers’ views, elementary teachers’ views
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education