ÖZET
Bu çalışmanın temel amacı analoji kullanarak lise
ikinci sınıf öğrencilerinin kimyasal denge konusunu daha
iyi anlamalarının sağlanması ve kavram yanılgılarının giderilmesidir.
Öğrencilerin bu konudaki kavram yanılgılarını
tesbit etmek için 47 sorudan oluşan çoktan seçmeli ve
doğrul yanlış seçeneklerinin bulunduğu test 38 lise ikinci
sınıf öğrencisine öğretim öncesi ve sonrasında uygulanmıştır.
Deney grubundaki öğrencilere 5 analoji öğretim sü-
recinde gruplar halinde yaptıiıImış, kontrol grubunda ise
geleneksel öğretim yöntemi kullanılmıştır.. Sonuçlar deney
grubunun kavram başarısının istatistikselolarak kontrol
gruba göre daha iyi olduğunu ortaya koymuştur. Yapılan
yüzde analizi sonuçlarıda deney grubunda bulunan öğrencilerin
belirlenen hedefler doğrultusunda kavram yanılgılarının
kontrol grubunda bulunan öğrencilerden daha az olduğu
bulunmuştur. Diğer yandan sonuçların analizi, her iki
grupta da ögrencilerin kimyasal denge konusunda () tepkime
dengeye gelirken (2) kimyasal dengenin özellikleri
(3) kimyasal dengeye etki eden faktörler ve (4) katalizör
ilavesi ile ilgili olarak kavram yanılgılarının olduğunu göstermiştir.
ABSTRACT
The main purpose of this study is to use
analogy that promote conceptual change in 10 grade students'
misconception on the concept of chemical equilibrium.
To diognose students' misconception in the concept of
chemical equilibrium, a 47 items multiple choice and
truelfalse test administred 38 lOth grade students. In the
experimental group, students made 5 anology in smail groups
during the instruction while control group instructed
with traditional teaching method. The results show ed that
the experimental group satatistically showed higher performance
on understanding of chemical equilibrium concepts
than the control group. In adition, analysis of resuts as percentages
showed that experimental group have lower percentage
of misconceptions on chemical equilibrium than
control group. Also, analysis of results showed that both of
the group have misconceptions in the areas related to (I)
approach to equilibrium (2) characteristics of chemical
equilibrium (3) changing equilibrium conditions and (4)
adding a catalyst.
ANAHTAR KELİMELER: Kavram Yanılgısı, Kimyasal Denge. Analoji.
KEYWORDS: Misconception. Chemical Equilibrium. Analogy
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education