ÖZET
Bu ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
, okul yöneticilerinin lid
erlik stillerinin, ö
ğ
retmenlere yönelik i
ş
yeri y
ı
ld
ı
rmas
ı
n
ı
n (workplace
bullying) yorday
ı
c
ı
s
ı
olup olmad
ı
ğ
ı
n
ı
saptamakt
ı
r. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n örneklemini, 2005-2006 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda random
tekni
ğ
i ile seçilen Ankara, Yozgat, Kastamonu ve Van illerinde devlete ba
ğ
l
ı
25 ilkö
ğ
retim ve ortaö
ğ
retim okulunda görev
yapan toplam 500 ö
ğ
retmen olu
ş
turmaktad
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmada, ilkö
ğ
retim okulu yöneticilerinin dönü
ş
ümcü ve i
ş
lemci liderlik stilini
belirlemek için Multifactor Leadership
Questionnaire 5 – x short (MLQ) kullan
ı
ld
ı
. Y
ı
ld
ı
rma davran
ı
ş
lar
ı
na maruz kalma
durumu, olumsuz davran
ı
ş
sorular
ı
n
ı
içeren Negative Acts Questionnaire (NAQ) kullan
ı
larak ölçüldü. Verilerin
hesaplanmas
ı
nda Pearson Momentler Çarp
ı
m
ı
Korelasyon Katsay
ı
s
ı
ve Çoklu Regresyon Ana
lizi tekniklerinden yararlan
ı
ld
ı
.
Ara
ş
t
ı
rman
ı
n sonucunda, okul yöneticilerinin liderlik stillerini dü
ş
ük düzeyde gerçekle
ş
tirdikleri, okulda ö
ğ
retmenlerin orta
düzeyde y
ı
ld
ı
rma (bullying, mobbing) ma
ğ
duru oldu
ğ
u, okul yöneticilerinin la
issez-faire liderlik davran
ı
ş
lar
ı
n
ı
gerçekle
ş
tirdikçe, ö
ğ
retmenlere yönelik y
ı
ld
ı
rman
ı
n gerçekle
ş
me düzeyinde art
ı
ş
ya
ş
and
ı
ğ
ı
, telkinle güdülem
e ile laissez-
faire liderli
ğ
in y
ı
ld
ı
rma üzerinde anlaml
ı
bir yorday
ı
c
ı
özellik ta
ş
ı
d
ı
ğ
ı
sonuçlar
ı
na ula
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r.
ABSTRACT
The purpose of this research is to determine whether lead
ership behaviours of school administrators are estimation
of office bullying towards to teachers. To
tally 500 teachers, who work in 25 state primary and high schools chosen by random
method in Ankara, Yozgat, Kastamonu and
Van in 2005-2006 school year, constitute
sample of the research. In research
Multifactor Leadership Ques
tionnaire 5 – x short (MLQ) was used to determin
e transformational and transactional leadership
behaviours of primary school administrators. The condition of being exposed to bullying, mobbing behaviours was measured by
using Negative Acts Questionnaire (NAQ) which contains negative behaviour questions. It was made use of Pearson
Moments Product Correlation Coefficient and Multiple Regression
Analyze methods to compute the datas. At the end of this
research, it is concluded that, school administrators show low level leadership behaviours, teachers are victims of bullying at
mid level, bullying behaviors directed to
teachers increase if school administrators (principals) use laissez-faire leadership
behaviors, motivation by inculcation and laissez-faire lead
ership have meaningful predictive ability for bullying.
ANAHTAR KELİMELER: Öğretmen, okul yöneticisi, liderlik, işyerinde yıldırma
KEYWORDS: teacher, school director, leadership , workplace mobbing, workplace bullying
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education