ÖZET
ABET 2000 mühendislik programlarının akreditasyonu
için geliştirilmiş bir sistem olmakla birlikte, toplam
kalite yönetimini esas alması bakımından, farklı disiplinIerde
ve eğitimin farklı kademelerinde uygulanabilecek
bir kalite yönetim mekanizması hakkında fikirler vermektedir.
ABET 2000'nin temel yaklaşımı mühendislik programl,arının
özgörev (misyon) ve hedeflerinin belirlenmesinde
paydaşların görüşlerinin alınması ve kurum-içi sürekli
gelişmeyi sağlayacak bir sistemin oluşturulmasıdır. Mezun
kalitesinde hedeflenen özellikler açısından ABET 2000 belirli
minimum kriterler sunmaktadır. Bu kriterler,
A.B.D.' de paydaşların, özellikle de endüstrinin görüşleri
alınarak belirlenmiştir. ABET 2000 yaklaşımı, Amerika dı-
şında ilk kez Türkiye'de Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Mühendislik Fakültesinde uygulanmıştır. Buna göre, Türkiye'
de uygulanabilecek bir akreditasyon sisteminde
ABET 2000'nin temel yaklaşımından yaralanılabileceği,
ancak mezun kalitesindeki kriterlerin belirlenmesinde ülkenin
gereksinimlerinin gözönünde bulundurulması gerektiği
sonucuna varılmıştır
ABSTRACT
ABET 2000 is a total quality management
based system aimed at accrediting engineering programs.
While going through ABET 2000, engineering departments
are asked to set their mission and objectives, to assess their
outcomes and implement changes to facilitate continous
development. ABET 2000 involves self-evaluation, yet
there are a number of criteria that should be met, involving
the minimum standards for the skills and abilities of engineering
graduates. Since the primary targets of ABET 2000
are the engineering programs in the U.S A., these minimum
standards reflect the needs of the constituencies in the
U.S.A.. The Middle East Technical University, Faculty of
Engineering is the first foreign institution that has applied
for an evaluation through ABET 2000. Accordingly, it appears
that the standards for the qualifications of graduates
must be determined by taking into account the needs of the
constituencies in Turkey, with the major constituencies of
universities being the employers. it is conc1uded that the
combination of a firm quality management system and a
method by which minimum standards for the qualifications
of graduates are based upon national needs, is a possible
approach in setting a national accreditation system.
ANAHTAR KELİMELER: ABET. Akreditasyon, Toplam Kalite Yönetimi
KEYWORDS: ABET, Accreditation, Total Qulaity Management
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education