ÖZET
E
ğ
itimin pek çok kademesinde ö
ğ
rencilerin geometrik kavramlar
ı
anlamakta oldukça zorland
ı
klar
ı
görülmektedir.
Ö
ğ
rencilerin matematiksel kavramlar
ı
ö
ğ
renmesinde etkili olan bir
etken de öz-yeterlik inançlar
ı
d
ı
r. Ö
ğ
rencilerin motivasyon
ve performans
ı
n
ı
etkileyen öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
n yüksek olmas
ı
gerekmektedir. Bunun yan
ı
s
ı
ra ö
ğ
rencilerin belirli
alanlarda öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
belirleyen ölçekler oldukça s
ı
n
ı
rl
ı
d
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmac
ı
taraf
ı
ndan ö
ğ
rencilerin geometriye yönelik
öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
belirlemek amac
ı
yla ölçek geli
ş
tirilmi
ş
tir. Geli
ş
tirilen ölçe
ğ
in geçerlik ve güvenirlik çal
ı
ş
mas
ı
yap
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rma sonunda geli
ş
tirilen ölçe
ğ
in ö
ğ
rencilerin geometriye yönelik öz-yeter
liklerini belirlemek için geçerlik
ve güvenirli
ğ
inin (
α
=0.90)
yüksek oldu
ğ
u bulunmu
ş
tur.
ABSTRACT
It is shown that the students have quite difficulty in geometric concepts at the many stages of education. A
factor which is effective in the students’
learning about mathematics concepts is also
self-efficacy belief
s. The students’ sel
f-
efficacy beliefs which are effected their motivations and pe
rformances must be high. Howeve
r, the scales detemining the
students’ self-effcacy beliefs in many areas are quite limited. The scale was improved by researcher
aiming at determining
the students’ self efficacy beliefs towa
rds geometry. The scale improved has been
done the reliability and validity. At the
result of the study, it was found th
at the validity and reliability (
α
=0.90)
of the scale was high.
ANAHTAR KELİMELER: matematik eğitimi, geometri öğretimi, öz-yeterlik
KEYWORDS: mathematics education, geometry teaching, self-efficacy
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education