FEN EGITIMINDE PROBLEME DAYALı ÖGRENME YAKLAŞıMı


PROBLEM- BASED LEARNING APPROACH IN SCIENCE EDUCATION


Doç. Dr. Fitnat KAPTAN & Arş. Gör. Hünkar KORKMAZ


ÖZET
Bu makalede, probleme dayalı öğrenme modeli ile, fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme modelinin temel özellikleri tanımlanarak genelolarak etkililiği incelenmiştir. Bu amaçla şu sorulara cevap verilmeye çalışılmıştır: Probleme Dayalı öğrenme yaklaşımı nedir? Probleme Dayalı öğrenme sürecinin temel özellikleri nelerdir? İlköğretim okullarında fen eğitimi açısından probleme dayalı öğrenme süreci nasıl düzenlenmelidir? Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkisi nasıldır?


ABSTRACT
The purposes of this paper are to identify a useful definition of problem-based learning approach, the essential characteristics of problem-based learning approach in science education and to evaluate ıts general effectiveness. The study is intended to provide answers to the follawing questions: What is the problem-based learning approach? What are the principal characteristics of problem-based learning approach? How must been problem based learning approach in elemantary school s organized in terms of scienee edueation? How effeetive has the problem-based learning process been in aehieving in science edueations' objeetives?


ANAHTAR KELİMELER: Fen Eğitimi, Problem Dayalı Öğrenme Yaklaşımı,problem çözme.


KEYWORDS: Science Education, Problem- based learning approacah, problem solving,

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education