ÖZET
Bu çalışmanın amacı, Anorganik Kimya konularından
kimyasal bağlar konusunu ilk defa alan 2. Sınıf ve
iki yıl önce söz konusu konuyu işleyip ders i başarmış olan
4. Sınıf üniversite öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundan
seçilen 5 kavramı ne derece anladıklannı tespit etmek
ve varsa sahip olduklan kavram yanılgılarını araştırmaktır.
Kavram yanılgılannı tespit etmek için Furio ve Calatayud
(1996) tarafından geliştirilen 13 çoktan seçmeli soru ve tarafımızdan
hazırlanan 12 çoktan seçmeli sorudan oluşan iki
aşamalı tanı testi kullanılmıştır. Her iki test; 2. Sınıf ve 4.
Sınıf toplam 76 öğrenciye uygulanmıştır. Çoktan seçmeli
testte doğru yanıt aralığı 2. Sınıf öğrencileri için %36.1-
%91.7 ve 4. Sınıf öğrencileri için %25-%77.5 dir. Çoktan
seçmeli sorudan oluşan iki aşamalı tanı testinin her iki aşaması
birleştirildiğinde, bu aralığın 2. Sınıf öğrencileri için
%38.9-% i 00 arasında iken 4. Sınıf öğrencileri için %27.5-
%90'a düştüğü saptanmıştır. Sonuçta, araştırmaya katılan
2. Sınıf öğrencilerinin kimyasal bağlar konusu ile ilgili bilgileri
yeni öğrendikleri için kavram yanılgılanna daha az
düştükleri gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sahip olduğu
yeni kavram yanılgıları saptanmıştır.
ABSTRACT
The aim of this study is to detennine at
which degree second-year students who take the course involving
chemical bonds and last year students who took the
same course two years ago understand 5 concepts related to
chemical bonds and to analyse misconceptions, if they have.
In order to identify misconceptions, 12 multiple choice
items developed by Furio- Calatayud and two tier diagnostic
test involving 12 multiple choice items developed by
authors are used. Two tests were administered to both groups,
total 76 students. The range of correct responses in
multiple choice test for second year students is 36%-
91.7%, and that for last year students is 25%-77.5%. This
range in the diagnostic instrument for second year and last
year students is as follows respectively: 38.9%-100% and
27.5%-90%. The result obtained indicate that second year
students have less misconceptions as their knowledge on
chemical bonds is newer. Furthermore, new misconceptions
are identified.
ANAHTAR KELİMELER: Kavram Yanılgıları, Kimyasal Bağlar, Çoktan Seçmeli ve İki Aşamalı Tanı Testi
KEYWORDS: Misconceptions, Chemical Bonding, Multiple Choice and Two-tier diagnostic test
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education