ÖZET
Bu ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
, Türkiye deki geç ergenlik dönemindeki üniversite ö
ğ
rencilerinin ele
ş
tirel dü
ş
ünme
becerilerini incelemektir. Ara
ş
t
ı
rmaya Uluda
ğ
Üniversitesi E
ğ
itim Fakültesi PDR bölümünde okuyan 19–22 ya
ş
lar
ı
aras
ı
nda
39 ö
ğ
renci ( % 42 k
ı
z, % 58 erkek) kat
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
na yönelik olarak verilen konular
ı
s
ı
n
ı
f ortam
ı
nda toplam
be
ş
hafta boyunca
tart
ı
ş
mak üzere her konu için be
ş
er ki
ş
ilik iki tart
ı
ş
ma grubu olu
ş
turulmu
ş
tur. Birinci gruptan verilen
konuyu savunmas
ı
, ikinci gruptan ise ayn
ı
konuda kar
ş
ı
savunma geli
ş
tirmesi istenmi
ş
tir. Her biri 50 dakikal
ı
k ders saatinde
yap
ı
lan tart
ı
ş
malar ara
ş
t
ı
rmac
ı
lar taraf
ı
ndan ses bantlar
ı
na kaydedilmi
ş
, daha sonra bu tart
ı
ş
malar içerik analizi yöntemi ile
çözümlenmi
ş
tir.
İ
çerik analizi ile ö
ğ
rencilerin tüm konu
ş
malar
ı
daha önceden ara
ş
t
ı
rmac
ı
lar taraf
ı
ndan, kan
ı
t gösterme, ki
ş
iyi
kaynak gösterme, mant
ı
kl
ı
konu
ş
ma ve duygusal konu
ş
ma olarak belirlenen dört içerik kategorisine yerle
ş
tirilmi
ş
tir. Yap
ı
lan
analizler sonucunda ergenlerin tezl
erini savunurken daha çok duygusal konu
ş
tuklar
ı
görülmü
ş
tür bunu s
ı
ras
ı
ile mant
ı
kl
ı
konu
ş
ma, belgelere dayanarak konu
ş
ma ve ki
ş
iden al
ı
nt
ı
yaparak konu
ş
ma izlemektedir. Bulgular yaz
ı
nl
ı
k bilgileri
ı
ş
ı
ğ
ı
nda
tart
ı
ş
ı
lm
ı
ş
ve baz
ı
öneriler sunulmu
ş
tur.
ABSTRACT
The aim of the present study was to investigate into th
e critical thinking skills of late adolescent Turkish
university students. The subjec
ts of the study were the 39
students from the Department
of Counseling Psychology and
Guidance, Faculty of Education, Uluda
ğ
University. Two separate discussion gr
oups, each including five students, were
composed to discuss the chosen topics in
class for five weeks. While the first gr
oup was asked to develop ideas in favor of
the given topic, the other was asked to develop counter arguments
against it. Discussions were
held during a class hour of 50
minutes. The recorded discussions were analyzed using a conten
t analysis method. The speeches of students were placed into
one of the four categories defined before
hand as: ‘Indicating a person/people as refere
nce’, ‘Indicating a document as proof’,
‘Making rational speech’ and ‘Making emotional speech’. The data analyses revealed that university students had a tendency
to speak emotionally most of the time. This was followed,
in order of frequency, by ‘Sp
eaking rationally’, ‘Indicating a
document as proof’, and ‘Indicating a person/people as referen
ce’. The results are discussed in the light of the related
literature.
ANAHTAR KELİMELER: eleştirel düşünme, öğrenci, içerik analizi
KEYWORDS: critical thinking, student, content analysis
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education