ÖZET
Bu çalışma İngilizce yabancı dil eğitimi alan
öğrencilerin yabancı dilde okuma-anlama becerilerinin öl-
çümünde önemli rol oynadığı'düşünülen üç etkeni n incelenmesi
amacı ile yürütülmüştür - metin, okuyucu, ve öl-
çüm teknikleri. Çalışmayı oluşturan veriler İngilizce hazırlık
sınıfı okuyan üniversite öğrencilerinden toplanmıştır.
Çalışma sonuçları okuma becerisinin ölçümünde birden
fazla yöntem kullanılmasını kuvvetle desteklemektedir, ve
tercihen bu yöntemlerin bazıları okuyucunun ne anladığını
kendi sözcükleri ile ifade etmesi şeklinde olmalıdır. Kelimesi
kelimesine bilgi, anlam çıkarma, ve genelleştirme tü-
ründe oluşturulan çoktan seçmeli sorular ve akılda kalanın
yazılı ifadesi şeklinde oluşturulan ölçüm yöntemlerinin
okuma metnindeki farklılıklar ile etkileşimi incelendi. Ortaya
çıkan sonuç, okuyucunun okuma metnindeki bilgilere
aşinalığının önemini ve bunun ölçüm sonuçlarını nasıl et-
*
Yrd. Doç. Dr. ingiliz Dili ve Edebiyatı A.B.D. Gaziantep Üniversitesi
kilediğini göstermektedir. Yazılı anlatımlann nitel çözümlemesi
sonucu oğrencilerin metin çözümleme yöntemleri
konusunda ilginç bilgiler ortaya konulmuştur
ABSTRACT
This study was carried out with the intention
of examining the three factors -the reader, the text
and the task - which were expected to play a crueial role in
the assessment of EFL leamer's reading comprehension
ability. The data for the study were collected from university
students in prep. English programs. The results of the
study reve al positive support for using more than one technique
per text to measure reading ability. The multiple-choice
task, consisting of factual, infereneing, and generalization
questions, and the written recall task are examined in
the ir interaction with two text types. An analysis of data
obtained from these two task and text types draw attention
to the importance of reader's familiarity with a given text
topic and how this can affect results on two measurement
techniques. Qualitative analysis of written recalls reveal
interesting information on the text processing strategies of
sıudents.
ANAHTAR KELİMELER: Okunan parçadan hanrlanan yazdı anlatımı, düz yazım metinleri. içerikle aşinalık, Ölçüm yöntemleri
KEYWORDS: Written recall protocols. expasitory texts. umtentfamiliarity, asse.l'smenttask.L
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education