LABORATUVAR BECERİLERİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI


A STUDY ON DEVELOPING ATTITUDE SCALE TOWARDS LABORATORY SKILLS


Dr. Fatma ALKAN & Doç. Dr. Emine ERDEM


ÖZET
Bu çalışmanın amacı öğrencilerin laboratuvar becerilerine yönelik tutumlarını tespit etmek için geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Literatür taraması yapıldıktan sonra oluşturulan 35 maddelik taslak ölçek 5’li likert tipinde düzenlenmiş ve Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 354 öğretmen adayına uygulanmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 4 faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve 25 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin yeterli uyum indekslerine sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin bütünü için Cronbach-Alfa iç tutarlık katsayısının 0.910, araç-gereç ve kimyasalları tanıma alt boyutunda 0.916, dönütleri dikkate alma alt boyutunda 0.774, laboratuvarda iletişim alt boyutunda 0.809 ve kendini hazır hissetme alt boyutunda 0.643’dür. Tüm bu bulgular ölçeğin geçerli ve tatmin edici düzeyde güvenirliğe sahip olduğuna ilişkin sonuçlar ortaya sunmaktadır.


ABSTRACT
The aim of this study is to develop a reliable and valid scale to measure students’ attitudes towards laboratory skills. After literature review, a five-point Likert type scale was prepared which was consisting of 35 items and administered to a sample of 354 university student who was attending a teacher training program at Hacettepe University. At the end of the data analysis four factors and twenty five items are determined respecting statistics laboratory skills by using Explanatory Factor Analysis. Through Confirmatory Factor Analysis was decided that determined factors have adequate indexes. Cronbach Alpha internal consistency coefficient for the whole scale was found to be 0.910, for recognizing the materials and chemicals subdimension was found to be 0.916, for considering feedback subdimension was found to be 0.774, for the communication in the laboratory subdimension was found to be 0.809 and for the feeling ready her/his-self subdimension was found to be 0.643. These findings show that the scale is valid and sufficiently reliable.


ANAHTAR KELİMELER: kimya laboratuvarı, laboratuvar becerileri, laboratuvar becerilerine yönelik tutum


KEYWORDS: chemistry laboratory, laboratory skills, attitudes towards laboratory skills

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education