BİYOLOJİ DERSİNDE ARAÇ GEREÇ KULLANIMI AÇISINDAN ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİ


TEACHERS’ COMPETENCY REGARDING THE USE OF INSTUCTIONAL TOOLS IN TEACHING BIOLOGY


Ögr. Gör. Dr. Pınar KÖSEOGLU & Prof. Dr. Haluk SORAN


ÖZET
Bu arastırmanının amacı; orta ögretim biyoloji ögretmenlerinin araç-gereç kullanımı açısından yeterliliklerini ortaya koymaktır. Bu amaç dogrultusunda biyoloji ögretmenlerinin bilissel yeterlilikleri, araç-gereç kullanmaya yönelik tutumları belirlenmeye çalısılmıstır. Arastırma tarama modelinde olup Türkiye’nin degisik cografi bölgelerinden 369 biyoloji ögretmeni örneklem grubuna alınmıstır. Ögretmenlerin bilissel yeterliliklerini ölçmek amacıyla basarı testi gelistirilmis olup güvenirligi KR 20 ile hesaplanmıs ve güvenirlik katsayısı 0.76 bulunmustur. Araç-gereç kullanmaya yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla tutum ölçegi gelistirilerek güvenirligi Cronbach a ile hesaplanmıs ve güvenirlik katsayısı 0.86 olarak belirlenmistir. Arastırmanın sonucunda, arastırmaya katılan ögretmenlerin araç-gereç kullanımına yönelik olumlu bir tutuma ve araç-gereç kullanımı ile ilgili davranısların % 57,3’üne sahip oldukları belirlenmistir.


ABSTRACT
The aim of this study is to determine the competency of high school biology teachers regarding use of instructional tools in teaching biology. Biology teachers’ cognitive competencies, their attitudes toward instructional-tool use have been determined. Survey method has been used in this study. 369 biology teachers from different regions of Turkey have been included in the sampling group. An achievement test to assess the teachers’ cognitive competency have been developed. The reliability of this test has been calculated by KR20 and reliability coefficient has been found as 0.76. The attitude scale, developed to determine teachers’ attitudes regarding the use of instructional tools in teaching has been calculated by Cronbach  and reliability coefficient has been found as 0.86. The results have indicated that teachers who participated in the study have a positive attitude toward the use of instructional tools and they have 57.3% of the behaviors that are related to the use of instructional tools.


ANAHTAR KELİMELER: biyoloji ögretimi, araç-gereç kullanımı, ögretmen yeterliligi.


KEYWORDS: biology teaching, use of instructional tool, teacher competency.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education