ELEKTİRİK DEVRELERİ KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ GİDERİLMESİNDE ÖĞRENME EVRELERİ METODUNUN ETKİSİ


THE EFFECTS OF LEARNING CYCLE METHOD ON REMOVING MISCONCEPTIONS RELATED TO ELECTRIC CIRCUITS


Yard. Doç. Dr. Salih ATES & Arş. Gör. Mahmut POLAT


ÖZET
Bu çalısmada iki sorunun cevabı arastırılmıstır. 1) Fen bilgisi ögretmenligi ana bilim dalı birinci sınıfta okuyan ögrenciler elektrik devreleri konusunda hangi kavram yanılgılarına ve kavramları anlama sürecinde ne tür güçlüklere sahiptirler? 2) Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının ve kavramsal anlama düzeyindeki güçlüklerin giderilmesinde ögrenme evreleri yaklasımının etkileri nelerdir? Çalısmaya iki subeye kayıtlı 76 ögrenci katılmıstır. Subeler rastgele Deney ve Kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıstır. Elektrik devreleri konusundaki kavram bilgisini ölçmek için gelistirilen ‘Elektrik Devreleri Kavram Testi’ (EDKT) gruplara ön test olarak uygulanmıstır. Devreler konusunu ögretmek için deney grubunda (n1= 38) ögrenme evreleri metodu kullanılırken kontrol grubunda ise (n2= 38) geleneksel ögretim metodu kullanılmıstır. Son olarak EDKT gruplara son test olarak tekrar uygulanmıstır. Ön test sonuçlarının analizi ögrencilerin elektrik devreleri konusunda üç kavram yanılgısına ve devrelerinin fiziksel yönlerini anlama düzeyinde de üç probleme sahip olduklarını göstermistir. Son test puanlarının varyans analizi ögrenme evreleri metodunun ‘güç kaynagını sabit akım kaynagı olarak algılama’ yanılgısını gidermede geleneksel ögretim modeline göre daha etkili oldugunu fakat ‘bölgesel düsünme’ ve ‘paylasılan akım’ yanılgılarını gidermede etkisiz kaldıgını göstermistir. Sonuçlarının analizi ögrenme evreleri modelinin elektrik devrelerinin fiziksel yönlerini anlama düzeyinde ögrencilerin karsılastıkları güçlüklerin tamamını gidermede geleneksel ögretim modeline göre daha etkili oldugunu göstermistir.


ABSTRACT
The questions for considerations were as follows. 1) What kinds of misconceptions and conceptual difficulties freshman science teaching major have related to the circuits? 2) What were the effects of learning cycle method on removing these misconceptions and conceptual difficulties? Participants were 76 students from two intact classes. Students who registered two sections were randomly assigned into one of the two treatment groups; one group completed a circuit unit with learning cycle method called experimental group (n1= 38), while the other completed a circuit unit with traditional method called control group (n2=38). After the groups were formed, students in both groups were administered a test called ‘Determining and Interpreting Resistive Electric Circuit Test’ (DIRECT) to measure students’ pre conceptual understanding of electric circuits. Then students in the both groups completed an instruction designed for the groups. Finally, all students were administered the DIRECT again as a posttest. Analyses of pretest results showed that students have three misconceptions regarding electric circuits and three difficulties on understanding of physical aspects of electric circuits. ANOVA results of posttest scores revealed that the learning cycle method was more effective to remove a misconception called ‘the battery is a source of constant current’ when compared to the traditional method, but not for the others called ‘local reasoning’ and ‘sharing current’. Results also showed that the learning cycle method was effective to overcome all of the students’ difficulties on understanding of physical aspects of electric circuits when compared to the traditional method.


ANAHTAR KELİMELER: elektrik devreleri, kavram yanılgıları, ögrenme evreleri


KEYWORDS: electric circuits, misconceptions, learning cycle method

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education