İLKÖĞRETİM VE BAKANLIK MÜFETTİŞLERİNİN İLETİŞİM STİLLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI


A COMPARISION OF THE PRIMARY EDUCATION AND MINISTRY SUPERVISORS’ COMMUNICATION STYLES


Prof. Dr. A. Canan ÇETİNKANAT & Yrd. Doç. Dr. Mesut SAĞNAK


ÖZET
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve Bakanlık müfettişlerinin iletişim stillerini belirlemektir. Veri toplama aracı olarak, Kremer-Hayon ve Wubbels (1993) tarafından geliştirilen müfettiş etkileşim anketi kullanılmıştır. Anket, liderlik, yardımseverlik/cana yakınlık, anlayışlılık, sorumluluk/serbestlik, kararsızlık, memnuniyetsizlik, azarlayıcılık ve kuralcılık boyutlarına ilişkin toplam 61 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaya, Niğde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 15 ilköğretim okulundan 308 ve 10 liseden 160 denetim geçirmiş öğretmen katılmıştır. Elde edilen veriler, araştırmanın amacına uygun olarak betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, ilköğretim müfettişlerinin en yüksek düzeyde gösterdikleri ilk iki iletişim stilinin liderlik ve kuralcılık, en az düzeyde gösterdikleri son iki iletişim stilinin kararsızlık ve azarlayıcılık olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde, Bakanlık müfettişlerinin en çok kullandıkları ilk iki iletişim stilinin liderlik ve kuralcılık, en az düzeyde kullandıkları son iki iletişim stilinin memnuniyetsizlik ve kararsızlık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlköğretim ve Bakanlık müfettişlerinin iletişim stilleri arasında fark bulunmuştur. Bakanlık müfettişlerinin ilköğretim müfettişlerine göre liderlik, yardımseverlik/cana yakınlık ve kuralcılık iletişim stillerini daha yüksek düzeyde kullandıkları belirlenmiştir.


ABSTRACT
The purpose of this study was to determine the primary education and ministry supervisors’ communication styles. The data of the research were collected with “supervisor interaction inventory” developed by Kremer- Hayon and Wubbels (1993). The questionnaire consists of 61 questions related to the dimensions: Leadership, helpful/friendly, understanding, responsibility/freedom, uncertain, dissatisfied, admonishing and strict. 308 elementary school teachers from 15 schools and 160 high school teachers from 10 schools who has been supervised participated to the research in Niğde . The data have been analysed using descriptive statistics methods. According to the study results it was found that primary education supervisors used the leadership and strict communication styles at most and uncertain and admonishing communication styles at least. Similarly it was found that ministry supervisors used the leadership and strict communication styles at most and dissatisfied and uncertain styles at least. There were differences between the communication styles of primary education and ministry supervisors. It was found out that ministry supervisors used leadership, helpful/friendly and strict communication styles with a higher level compared with the primary education supervisors.


ANAHTAR KELİMELER: iletişim, müfettişlerin iletişim stilleri, etkileşim


KEYWORDS: communication, supervisors’ communication styles, interaction

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education