Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Yeterlik İnanç ve Görüşleri


Efficacy Beliefs and Views of Foreign Language Education Students on Foreign Language Teaching


Doç. Dr. Neşe TERTEMİZ & Prof. Dr. Suna AĞILDERE


ÖZET
Çalışmada, yabancı diller öğretmenliği bölümünde (İngilizce, Fransızca, Almanca ve Arapça Dili Eğitimi Anabilim Dalları) okuyan öğrencilerin yabancı dil öğretimine yönelik yeterlik (kişisel öz-yeterlik ve sonuç beklentisi) inançları incelenmiştir. Tarama niteliğinde olan çalışmada verilerin toplanması amacıyla Şahinkaya (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan ölçek, doğrulayıcı faktör analiziyle “Yabancı Dil Öğretimi Yeterlik İnancı Ölçeği-Aday Öğretmen Formu”na dönüştürülmüştür. Çalışma grubunu Ankara’da bir devlet üniversitesinin Yabancı Diller Öğretmenliği Bölümü 3 ve 4. sınıflarında okuyan 185 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler betimsel istatistik, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Bağımsız Örneklemler İçin t-Testi ile analiz edilmiştir. Nitel çalışma ile de nicel bulgular desteklenmiştir. Öğretmen adaylarının hem ölçeğin tamamına ilişkin hem de alt boyutlarına ilişkin (öz-yeterlik ve sonuç beklentisi) yeterlik inanç puan ortalamaları oldukça yüksektir. Öğretmen adaylarının inanç puan ortalamaları cinsiyet, farklı anabilim dallarında okuma, okul deneyimi/gözlem dersi alıp almama durumlarına göre farklılık göstermemektedir. Okullarda uygulama/staj yapma değişkeninin ise yalnızca öz-yeterlik inançları üzerinde etkili bir değişken olduğu görülmektedir. Öğrenciler, kendilerini yeterli görmede özel alan yeterliklerinin önemini vurgulamışlardır.


ABSTRACT
This study centers around the foreign language teaching efficacy (self-efficacy and outcome expectancy) beliefs of foreign language education students. In this survey, data were collected by using a scale adapted to Turkish by Şahin Kaya (2008) after transforming it into “Scale for Efficacy Beliefs on Foreign Language Teaching-Teacher Candidate Version” through confirmatory factor analysis. The study group consists of 185 students attending the 3rd and 4th years of the Department of Foreign Language Education in a state university in Ankara. Data were analyzed by using descriptive statistics, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), t-Test for Independent Samples, and Kruskal Walls Test. The efficacy belief mean scores of teacher candidates regarding the total score and its sub dimensions (self-efficacy and outcome expectancy) are rather high. Teacher candidates’ belief mean scores did not vary with respect to gender, major, having taken the school experience/ observation class, while the variable of teaching practice/intern ship appeared to be effective on self-efficacy beliefs. The students emphasized the importance of special area efficacy in finding themselves competent.


ANAHTAR KELİMELER: Öğretmen yetiştirme, aday öğretmen, yabancı dil öğretimi yeterlik, öz-yeterlik ve sonuç beklentisi inancı.


KEYWORDS: Teacher education, teacher candidate, foreign language teaching efficacy, self-efficacy and outcome expectancy belief.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education