Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar


Problems Faced by Beginning Primary Education Teachers


Arş. Gör. Mehmet Hayri SARI & Doç. Dr. Yüksel ALTUN


ÖZET
Bu araştırmanın temel amacı, göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların neler olduğunu ortaya çıkarmaktır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırma 2010 yılı içerisinde en fazla sınıf öğretmenliği atamasının yapıldığı İstanbul (Bahçelievler, Bağcılar, Güngören), Şanlıurfa ve Van illeri ve bu illere bağlı ilçelerde görev yapmakta olan 529 aday sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Anket yoluyla elde edilen verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama işlemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticileri ile ilişkiler boyutunda; aday sınıf öğretmenlerinin okuldaki sorumluluklarını yerine getirirken okul yöneticilerinden gereken desteği alamamaları, il-ilçe yöneticileri ile ilişkiler boyutunda; il-ilçe yöneticilerinin, aday sınıf öğretmenlerinin yaratıcı görüş ve önerileri için destek vermemeleri, öğretmenler ile ilişkiler boyutunda; okul rehberlik servisindeki rehber öğretmenin, aday sınıf öğretmenin mesleki yeterlilik alanının (rehberlik dersinin işlenmesi, öğrenciyi tanıma vs.) gelişimi konusunda yeterince ilgilenmemeleri, öğrenciler ile ilişkiler boyutunda ise; aday sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin motivasyonlarını nasıl arttıracaklarını bilmemelerinin en önemli sorun olarak görüldüğü tespit edilmiştir. Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin sorunları görev yapılan illere göre farklılık göstermemiştir. Sadece rehber öğretmenim (danışman) sorunlarımla ilgileniyor maddesi Şanlıurfa ve Van illerinde görev yapan öğretmenler tarafından sorun olarak algılanırken; İstanbul'da görev yapan öğretmenler tarafından sorun olarak algılanmamıştır.


ABSTRACT
The purpose of this was to evaluate beginning classroom teachers’ problems in their first year. The research was carried out with 529 beginning teachers in cities of İstanbul (Bahçelievler, Bağcılar, Güngören), Şanlıurfa, Van and their districts. Ministry of Education stated most primary teachers in these cities in 2010. data gathered through questionnaires was analyzed by percentage, frequency, arithmetical mean calculations. Consequently following results have been obtained from the research: In relationship with school administrators it has been seen that the most significant problem faced by beginning teachers was that school administrators do not adequately support them, in relationship with city and districts administrators, it was observed that the most significant problem faced by beginning teachers was that city and districts administrator do not support teachers’ creative opinions and suggestions, in relationship with teachers it was found that the most significant problem faced by beginning teachers was that consultant (mentoring) teachers in schools were not adequately interested in beginning teachers regarding their development of professional qualifications, In relationship with students it was determined that the most significant problem faced by beginning teachers was that beginning teachers do not know how to enhance students’ motivation. The problem of beginning primary education teachers was not varied depending on the mission area. While the item “my adviser is interesting with my problem” is perceived by the beginning teachers worked in Şanlıurfa and Van, it is not perceived by the beginning teachers worked in Istanbul.


ANAHTAR KELİMELER: Aday sınıf öğretmeni, öğretmen sorunları, sınıf öğretmeni


KEYWORDS: Beginning teacher, teacher problems, primary teacher

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education