Türkiye’de Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulamasına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi


A Review of Studies on School Experience and Practice Teaching in Turkey


Res. Assist. Koray KASAPOĞLU


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de öğretmen yetiştirme uygulamaları ile ilgili genel bir çerçeve çizmek amacıyla 2000-2010 yılları arasında okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması üzerine yapılan çalışmaları incelemektir. Bu inceleme, okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması üzerine, yöntemine göre sınıflandırılan 36 çalışmadan (19 araştırma makalesi ve 17 yüksek lisans ve doktora tezi) oluşmaktadır. Sonuçlar, araştırma makalelerinin 13’ünün, tezlerin ise 10’unun nicel araştırma desenine sahip olduğunu göstermiş ve içerik analizi sonucunda beş ortak tema oluşturulmuştur: (1) okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasını etkileyen ve yordayan değişkenler; (2) okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması üzerine olumlu görüşler; (3) okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması üzerine olumsuz görüşler; (4) okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına ilişkin rol ve beklentiler; (5) okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması için öneriler.


ABSTRACT
The aim of this study is to review Turkish studies on school experience and practice teaching conducted between 2000 and 2010 to draw a general picture of teacher training practices in Turkey. The review covers 36 studies (19 research articles and 17 master’s theses and dissertations) on school experience and practice teaching that were categorized by method. 13 out of 19 research articles and 10 out of 17 theses and dissertations have a quantitative research design. Using content analysis, five common themes were generated: (1) Variables related to school experience and practice teaching; (2) positive views on school experience and practice teaching; (3) negative views on school experience and practice teaching; (4) roles and expectations related to school experience and practice teaching; and (5) implications for school experience and practice teaching.


ANAHTAR KELİMELER: Okul deneyimi, öğretmenlik uygulaması, öğretmen yetiştirme, Türkiye.


KEYWORDS: School experience, practice teaching, teacher training, Turkey.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education