Eyleme Geçiren Bir Katalizör “Öz Yeterlik Algısı”: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme


A Catalyst that Put into Action “Perception of Self-Efficacy”: A Study on University Students


Uzman Murat EROL & Uzman Dilek AVCI-TEMİZER


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel öz yeterlik algılarını “cinsiyet”, “yerleşim yeri”, “algılanan anne tutumu”, “algılanan baba tutumu” ve “lise eğitimi ve yaşantısı yeterlik algısı” değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde bulunan üniversitelerin çeşitli lisans bölümlerinin birinci sınıfında öğrenim gören 628 öğrenci oluşturmaktadır. Bağımsız değişkenlere ilişkin verilerin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin öz yeterlik algılarına ilişkin verilerin toplanmasında Genel Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, ikili karşılaştırmalar için t-testi; çoklu karşılaştırmalar için tek yönlü varyans analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, üniversite öğrencilerinin genel öz yeterlik algılarının “yaşamın çoğununun geçirildiği yerleşim yeri”, “algılanan anne tutumu”, “algılanan baba tutumu” ve “lise eğitimi ve yaşantısı yeterlik algısı” açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı düzeyde farklılık göstermediği görülmüştür. Elde edilen bu bulgular doğrultusunda sonuçlar tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.


ABSTRACT
The purpose of this study is to analyze university students’ general self-efficacy perception according to “gender”, “the place which the students spent most of their lives”, “perceived mother attitude”, “perceived father attitude” and “efficiency perception of high school education and school life”. The study group of the research consists of 628 first year undergraduate students with various undergraduate departments in Ankara. In collecting the data related to the independent variables, Personal Information Form developed by the researchers has been used; in collecting the data related to the students’ general self-efficacy perception, the General Self-Efficacy Scale has been used. The obtained data is analyzed with t-test for comparing dyadic groups; one way analysis of variance for multiple groups. According to the results, the university students’ general self-efficacy perception differs significantly in terms of “the place which the students spent most of their lives”, “perceived mother attitude”, “perceived father attitude” and “efficiency perception of high school education and school life”; but does not differ significantly according to gender. In accordance with this obtained data, the results have been discussed and advice have been given.


ANAHTAR KELİMELER: Genel öz yeterlik, ergen, üniversite öğrencileri


KEYWORDS: General self-efficacy, adolescent, university students


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education