- (33), 2007
Ümran AKIN, Arş. Gör. Ahmet AKIN & Prof. Dr. Ramazan ABACI
Öz-Duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Bu ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
Neff (2003b) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen Öz-duyarl
ı
k Ölçe
ğ
i’ni Türkçeye uyarlamak ve ölçe
ğ
in
geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmakt
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmaya Sakarya Üniversitesi E
ğ
itim Fakültesi’nde ö
ğ
renim gören 633
üniversite ö
ğ
rencisi kat
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Öncelikle ölçe
ğ
in dilsel e
ş
de
ğ
erli
ğ
i incelenmi
ş
ve dilsel e
ş
de
ğ
erli
ğ
e sahip oldu
ğ
u görüldükten
sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yap
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Yap
ı
lan do
ğ
rulay
ı
c
ı
faktör analizinde ölçe
ğ
in orijinal formla uyumlu
oldu
ğ
u görülmü
ş
tür. Ölçe
ğ
in iç tutarl
ı
l
ı
k katsay
ı
lar
ı
n .72 ile .80, test-tekrar test güvenirlik katsay
ı
lar
ı
ise .56 ile .69 aras
ı
nda
bulumu
ş
tur. Ayr
ı
ca ölçe
ğ
in düzeltilmi
ş
madde-toplam korelasyonlar
ı
n
ı
n .48 ile .71 aras
ı
nda s
ı
raland
ı
ğ
ı
ve
%27’lik alt-üst
gruplar
ı
n ortalamalar
ı
aras
ı
ndaki tüm farklar
ı
n anlaml
ı
oldu
ğ
u bulunmu
ş
tur. Bu sonuçlara göre ölçe
ğ
in geçerli ve güvenilir
bir ölçme arac
ı
oldu
ğ
u söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Öz-duyarlık, geçerlik, güvenirlik, doğrulayıcı faktör analizi
Arş. Gör. Hilal AKTAMIŞ & Prof. Dr. Ömer ERGİN
Bilimsel Süreç Becerileri ile Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Bilimsel süreç becerileri toplumdaki her bireyi
n bilimsel okuryazar olabilmesi için sahip olmas
ı
gereken becerilerdir.
Bu becerilere sahip olan bireyler günlük ya
ş
amlar
ı
nda kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
sorunlar
ı
çözerken de bu becerileri kullan
ı
rlar. Ayr
ı
ca
günlük ya
ş
amlar
ı
nda var olan sorunlar
ı
n fark
ı
na var
ı
rken de yarat
ı
c
ı
dü
ş
ünme önemlidir. Yarat
ı
c
ı
dü
ş
ünme modellerini
inceledi
ğ
imizde de bilimsel süreç becerileri (BSB) ile bilimsel yarat
ı
c
ı
l
ı
ğ
ı
n (BY) kesi
ş
ti
ğ
ini görmekteyiz. Bu
radan hareketle
bu çal
ı
ş
mada BSB ile BY aras
ı
ndaki ili
ş
ki belirlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaçla BSB’leri geli
ş
tirmesi için ö
ğ
rencilere verilen
etkinlikler sonucunda BSB ve BY aras
ı
ndaki ili
ş
ki ortaya konmaya çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Çal
ı
ş
man
ı
n örneklemini bir ilkö
ğ
retim
okulunda yedinci s
ı
n
ı
fta ö
ğ
renim gören 20 ö
ğ
renci olu
ş
turmaktad
ı
r. Ö
ğ
rencilere uygulama sonunda BSB ve BY ölçekleri
uygulanm
ı
ş
, ayr
ı
ca doldurduklar
ı
çal
ı
ş
ma yapraklar
ı
BSB ve BY aç
ı
s
ı
ndan de
ğ
erlendirilerek BSB ve BY puanlar
ı
elde
edilmi
ş
tir. Elde edilen veriler de
ğ
erlendirilirken SPSS 11.0 paket program
ı
kullan
ı
larak analiz edilmi
ş
tir. Çal
ı
ş
man
ı
n sonunda
BSB ile BY aras
ı
nda ili
ş
ki oldu
ğ
u bulunmu
ş
tur.
Anahtar Kelimeler: bilimsel süreç becerileri, bilimsel yaratıcılık, yaratıcı düşünme modelleri
Yrd. Doç. Dr. Arda ARIKAN, Yrd. Doç. Dr. Şerife ÜNVER & Öğr. Gör. H. Sezgi SARAÇ-SÜZER
Yabancı Dil Eğitimi Programlarında Türk Eğitim Tarihi Dersinin Önemi ve İçeriğine İlişkin Öğrenci Görüşleri
Bu çal
ı
ş
mada, genel kültür derslerinin nicelik olarak art
ı
r
ı
lmas
ı
yla birlikte bir genel kültür dersi olarak ders
program
ı
na al
ı
nan Türk E
ğ
itim Tarihi dersinin yabanc
ı
diller ö
ğ
retmen yeti
ş
tirme program
ı
ndaki yeri ve önemi bu dersin
yap
ı
land
ı
r
ı
lmas
ı
için yürütülmü
ş
bulunan bir anket çal
ı
ş
mas
ı
n
ı
n ekseninde ele al
ı
nm
ı
ş
t
ı
r. Çal
ı
ş
man
ı
n amaçlar
ı
aras
ı
nda, söz
konusu dersin gereklili
ğ
i, içerik düzenlenmesi ve yöntemi hakk
ı
nda ön bilgi edinilmesi bulunmaktad
ı
r. Çal
ı
ş
man
ı
n verilerini,
Yabanc
ı
Diller E
ğ
itimi Bölümü Alman ve
İ
ngiliz Dili E
ğ
itimi Anabilim dallar
ı
lisans programlar
ı
nda ö
ğ
renim görmekte olan
ö
ğ
rencilerin (n=100) yeni programda yer alan Türk E
ğ
itim Tarihi dersi ile ilgili görü
ş
leri olu
ş
turmaktad
ı
r. Ö
ğ
rencilere
uygulanan anket 15 maddelik Likert tipi sorulardan olu
ş
maktad
ı
r ve ölçek uyguland
ı
ktan sonra toplanan veriler SPSS 11.0
istatistik program
ı
arac
ı
l
ı
ğ
ı
yla analiz edilmi
ş
tir. Ölçe
ğ
in güvenirlik çal
ı
ş
mas
ı
da yap
ı
lm
ı
ş
ve Cronbach Alpha de
ğ
eri 0.83
olarak bulunmu
ş
tur.
Ara
ş
t
ı
rman
ı
n sonuçlar
ı
ö
ğ
rencilerin Türk e
ğ
itim tarihi hakk
ı
ndaki bilgilerini yetersiz bulduklar
ı
n
ı
, dersin
gerekli
ğ
ine inand
ı
klar
ı
n
ı
ve bu dersin ö
ğ
renci merkezli olarak yap
ı
land
ı
r
ı
lmas
ı
gerekti
ğ
ini göstermi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: Türk eğitim tarihi, Almanca, İngilizce, ders programı geliştirme, izlence.
Assist. Prof. Dr. Ramazan BAŞTÜRK
INVESTIGATION OF APPOINTING TEACHERS EMPLOYED IN THE PUBLIC EDUCATION INSTITUTIONS IN TURKEY
The purpose of this study is to examine the appointment
procedure of the teachers employed in public schools
in Turkey. Specifically, this study explores the correlatio
n between the pre-service teachers’ Civil Servant Selection
Examination (KPSS) performance and their
“cognitive ability” represented by St
udent Selection Examination (ÖSS) and
their “quality of academic performance” represented by Unde
rgraduate Grade Point Average (ÜNO). A random sample of
125 pre-service teachers was selected from the Pamukkale University
. A survey was used to collect participants’ information
and Pearson correlation and multiple regressions were used to
analyses the data. The results
showed that there was no
significant relationship between ÖSS a
nd ÜNO. Additionally, there is no signif
icant relationship between ÜNO and KPSS
performance.
However, ÖSS is a significant and va
lid predictor of KPSS performance.
These findings suggest a proposed
policy revision for appointing teachers employed in the educ
ation institutions operating under the Ministry of National
Education.
Keywords: civil servant selection examination, predictive validity, teacher recruiting
Ezgi BAYIRTEPE & Yrd. Doç. Dr. Hakan TÜZÜN
Oyun-Tabanlı Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Bilgisayar Dersindeki Başarıları ve Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Etkileri
Bu çal
ı
ş
mada e
ğ
itsel bilgisayar oyunlar
ı
n
ı
n ilkö
ğ
retim ö
ğ
rencilerinin bilgisayar dersindeki ba
ş
ar
ı
lar
ı
ve bilgisayar
öz-yeterlik alg
ı
lar
ı
üzerine etkileri ara
ş
t
ı
r
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaçla, ilkö
ğ
retim yedinci s
ı
n
ı
f bilgisayar dersi donan
ı
m konusunu
kapsayan bir bilgisayar oyunu haz
ı
rlanm
ı
ş
t
ı
r. Yar
ı
deneysel desenlerden kontrol gruplu
ön-test son-test deney modeline göre
haz
ı
rlanan ara
ş
t
ı
rmada, deney grubu ö
ğ
rencileri iki hafta süresince oyun ortam
ı
nda ö
ğ
renirken kontrol grubu ö
ğ
rencileri ayn
ı
süre boyunca geleneksel anlat
ı
ma dayal
ı
yöntemle ö
ğ
renmi
ş
lerdir. Uygulamalardan önce ve sonra ö
ğ
rencilerden bilgisayara
ili
ş
kin öz-yeterlik alg
ı
s
ı
ölçe
ğ
ini doldurmalar
ı
istenmi
ş
ve ba
ş
ar
ı
testi uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Ö
ğ
rencilerin uygulama öncesi ve
sonras
ı
ndaki ba
ş
ar
ı
testi sonuçlar
ı
na göre her iki grupta da istatistiksel olarak anlaml
ı
bir art
ı
ş
gerçekle
ş
mi
ş
, bununla birlikte
ö
ğ
rencilerin oyun-tabanl
ı
ö
ğ
renme ortam
ı
ile anlat
ı
ma dayal
ı
ö
ğ
renme ortam
ı
ndaki ba
ş
ar
ı
lar
ı
ve bilgisayar öz-yeterlik alg
ı
lar
ı
aras
ı
nda anlaml
ı
bir fark bulunamam
ı
ş
t
ı
r. Oyun-tabanl
ı
ö
ğ
renme ortam
ı
n
ı
n ö
ğ
rencilerin ho
ş
una gitti
ğ
i, kayg
ı
lar
ı
n
ı
azaltt
ı
ğ
ı
,
bireysel olarak ö
ğ
renmelerine yard
ı
mc
ı
oldu
ğ
u ve ö
ğ
renmeyi görsel olarak destekledi
ğ
i ortaya ç
ı
km
ı
ş
t
ı
r.
Anahtar Kelimeler: oyun-tabanlı öğrenme ortamları, eğitsel bilgisayar oyunları, bilgisayar öz-yeterlik algısı
Assoc. Prof. Dr. Asude BİLGİN & Assist. Prof. Dr. Jale ELDELEKLİOĞLU
AN INVESTIGATION INTO THE CRITICAL THINKING SKILLS OF UNIVERSITY STUDENTS
The aim of the present study was to investigate into th
e critical thinking skills of late adolescent Turkish
university students. The subjec
ts of the study were the 39
students from the Department
of Counseling Psychology and
Guidance, Faculty of Education, Uluda
ğ
University. Two separate discussion gr
oups, each including five students, were
composed to discuss the chosen topics in
class for five weeks. While the first gr
oup was asked to develop ideas in favor of
the given topic, the other was asked to develop counter arguments
against it. Discussions were
held during a class hour of 50
minutes. The recorded discussions were analyzed using a conten
t analysis method. The speeches of students were placed into
one of the four categories defined before
hand as: ‘Indicating a person/people as refere
nce’, ‘Indicating a document as proof’,
‘Making rational speech’ and ‘Making emotional speech’. The data analyses revealed that university students had a tendency
to speak emotionally most of the time. This was followed,
in order of frequency, by ‘Sp
eaking rationally’, ‘Indicating a
document as proof’, and ‘Indicating a person/people as referen
ce’. The results are discussed in the light of the related
literature.
Keywords: critical thinking, student, content analysis
Öğr. Gör. Berna CANTÜRK GÜNHAN & Yrd. Doç. Dr. Neşe BAŞER
Geometriye Yönelik Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi
E
ğ
itimin pek çok kademesinde ö
ğ
rencilerin geometrik kavramlar
ı
anlamakta oldukça zorland
ı
klar
ı
görülmektedir.
Ö
ğ
rencilerin matematiksel kavramlar
ı
ö
ğ
renmesinde etkili olan bir
etken de öz-yeterlik inançlar
ı
d
ı
r. Ö
ğ
rencilerin motivasyon
ve performans
ı
n
ı
etkileyen öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
n yüksek olmas
ı
gerekmektedir. Bunun yan
ı
s
ı
ra ö
ğ
rencilerin belirli
alanlarda öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
belirleyen ölçekler oldukça s
ı
n
ı
rl
ı
d
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmac
ı
taraf
ı
ndan ö
ğ
rencilerin geometriye yönelik
öz-yeterlik inançlar
ı
n
ı
belirlemek amac
ı
yla ölçek geli
ş
tirilmi
ş
tir. Geli
ş
tirilen ölçe
ğ
in geçerlik ve güvenirlik çal
ı
ş
mas
ı
yap
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rma sonunda geli
ş
tirilen ölçe
ğ
in ö
ğ
rencilerin geometriye yönelik öz-yeter
liklerini belirlemek için geçerlik
ve güvenirli
ğ
inin (
α
=0.90)
yüksek oldu
ğ
u bulunmu
ş
tur.
Anahtar Kelimeler: matematik eğitimi, geometri öğretimi, öz-yeterlik
Yrd. Doç. Dr. Necati CEMALOĞLU
Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Yıldırma Arasındaki İlişki
Bu ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
, okul yöneticilerinin lid
erlik stillerinin, ö
ğ
retmenlere yönelik i
ş
yeri y
ı
ld
ı
rmas
ı
n
ı
n (workplace
bullying) yorday
ı
c
ı
s
ı
olup olmad
ı
ğ
ı
n
ı
saptamakt
ı
r. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n örneklemini, 2005-2006 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda random
tekni
ğ
i ile seçilen Ankara, Yozgat, Kastamonu ve Van illerinde devlete ba
ğ
l
ı
25 ilkö
ğ
retim ve ortaö
ğ
retim okulunda görev
yapan toplam 500 ö
ğ
retmen olu
ş
turmaktad
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmada, ilkö
ğ
retim okulu yöneticilerinin dönü
ş
ümcü ve i
ş
lemci liderlik stilini
belirlemek için Multifactor Leadership
Questionnaire 5 – x short (MLQ) kullan
ı
ld
ı
. Y
ı
ld
ı
rma davran
ı
ş
lar
ı
na maruz kalma
durumu, olumsuz davran
ı
ş
sorular
ı
n
ı
içeren Negative Acts Questionnaire (NAQ) kullan
ı
larak ölçüldü. Verilerin
hesaplanmas
ı
nda Pearson Momentler Çarp
ı
m
ı
Korelasyon Katsay
ı
s
ı
ve Çoklu Regresyon Ana
lizi tekniklerinden yararlan
ı
ld
ı
.
Ara
ş
t
ı
rman
ı
n sonucunda, okul yöneticilerinin liderlik stillerini dü
ş
ük düzeyde gerçekle
ş
tirdikleri, okulda ö
ğ
retmenlerin orta
düzeyde y
ı
ld
ı
rma (bullying, mobbing) ma
ğ
duru oldu
ğ
u, okul yöneticilerinin la
issez-faire liderlik davran
ı
ş
lar
ı
n
ı
gerçekle
ş
tirdikçe, ö
ğ
retmenlere yönelik y
ı
ld
ı
rman
ı
n gerçekle
ş
me düzeyinde art
ı
ş
ya
ş
and
ı
ğ
ı
, telkinle güdülem
e ile laissez-
faire liderli
ğ
in y
ı
ld
ı
rma üzerinde anlaml
ı
bir yorday
ı
c
ı
özellik ta
ş
ı
d
ı
ğ
ı
sonuçlar
ı
na ula
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen, okul yöneticisi, liderlik, işyerinde yıldırma
Yrd. Doç. Dr. Yusuf CERİT
İlköğretim Okulu Müdürlerinin Hizmet Yönelimli Liderlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeyleri
Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
, ilkö
ğ
retim okulu müdürlerinin hizmet
yönelimli liderlik rollerini
yerine getirme düzeylerini
ilkö
ğ
retim okulu müdür, müdür yard
ı
mc
ı
s
ı
ve ö
ğ
retmenlerin görü
ş
lerine göre belirlemektir. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n verileri, 2005-2006
ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda Bolu ilinde bulunan ilkö
ğ
retim okullar
ı
nda görev yapan 19 müdür, 36 müdür yard
ı
mc
ı
s
ı
ve 487 ö
ğ
retmenden
elde edilmi
ş
tir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans ve LSD testi kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r.
Ara
ş
t
ı
rmada ilkö
ğ
retim okulu müdürlerinin hizmet yö
nelimli liderlik rolleri güçlendir
me, hizmet ve vizyon boyutlar
ı
alt
ı
nda
incelenmi
ş
tir. Kat
ı
l
ı
mc
ı
lar
ı
n tamam
ı
na göre, ilkö
ğ
retim okulu müdürlerinin güç
lendirme’yi “orta”, hizm
et, vizyon ve hizmet
yönelimli liderlik rollerinin büt
ününü ise “çok” düzeyinde oynad
ı
klar
ı
belirlenmi
ş
tir. Konuya ili
ş
kin müdür, müdür
yard
ı
mc
ı
s
ı
ve ö
ğ
retmenlerin görü
ş
leri aras
ı
nda farkl
ı
l
ı
k oldu
ğ
u belirlenmi
ş
tir. Bu farkl
ı
l
ı
ğ
ı
n ise müdürler ile müdür
yard
ı
mc
ı
s
ı
ve ö
ğ
retmenler aras
ı
nda oldu
ğ
u tespit edilmi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: müdür, hizmet yönelimli liderlik , güçlendirme, hizmet, vizyon
Yrd. Doç. Dr. Yüksel DEDE
Matematiğin Öğretim Biçimlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri
Ö
ğ
renci ba
ş
ar
ı
s
ı
n
ı
artt
ı
ran en önemli faktörlerden birisi etkili ö
ğ
retimdir. Bu nedenle bu çal
ı
ş
mada, ilkö
ğ
retim
matematik ve s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmenleri taraf
ı
ndan matemati
ğ
in ö
ğ
rencilere nas
ı
l ö
ğ
retildi
ğ
i belirlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bunun için
Dede (2006) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen ve ara
ş
t
ı
rmac
ı
taraf
ı
ndan ö
ğ
retmenlere uyarlanan Likert tipindeki bir ölçekten
yararlan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ölçek, tart
ı
ş
ma ve ara
ş
t
ı
rmaya dayal
ı
ö
ğ
retim, ileti
ş
ime dayal
ı
ö
ğ
retim, çe
ş
itli materyal ve kaynak
kullan
ı
m
ı
na dayal
ı
ö
ğ
retim ve problem çözmede kullan
ı
lan yöntem ve materyaller alt fa
ktörlerini içermektedir. Ölçek, 2005-
2006 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
I. yar
ı
y
ı
l
ı
nda Sivas il merkezindeki 8 ilkö
ğ
retim okulunda görev yapan 54 s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmeni ve 25
ilkö
ğ
retim okulunda görev yapan 46 matematik ö
ğ
retmeni olmak üzere toplam 100 ö
ğ
retmene uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Sonuçlar,
ölçe
ğ
in tamam
ı
için ö
ğ
retmenlerin puanlar
ı
n
ı
n aritmetik ortalamalar
ı
aras
ı
nda istatistiksel olarak anlaml
ı
bir farkl
ı
l
ı
k
olmad
ı
ğ
ı
n
ı
göstermi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: etkili matematik öğretimi, matematik öğretmenlerinin görüşleri, sınıf öğretmenlerinin görüşleri
Yrd. Doç. Dr. Cavide DEMİRCİ
Fen Bilgisi 6, 7, ve 8. Sınıf Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi
Bu ara
ş
t
ı
rmada halen yürürlükte olan fen bilgisi 6, 7 ve 8. s
ı
n
ı
f ders kitaplar
ı
n
ı
n fen bilgisi ö
ğ
retmenleri ve fen bilgisi
ö
ğ
retmen adaylar
ı
taraf
ı
ndan de
ğ
erlendirilmesi amaçlanm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n örneklemini, Eski
ş
ehir il merkezinde bulunan
ilkö
ğ
retim okullar
ı
ndan rastgele seçilen 114 fen bilgisi ö
ğ
retmeni ile Eski
ş
ehir Osmangazi üniversitesi fen bilgisi
ö
ğ
retmenli
ğ
i son s
ı
n
ı
fta okuyan 36 lisans ö
ğ
rencisi olu
ş
turmu
ş
tur. Elde edilen sonuçlara göre 6, 7 ve 8.s
ı
n
ı
f fen bilgisi ders
kitaplar
ı
dil ve anlat
ı
m boyutunda iyi düzeyde bulunmu
ş
tur.
Anahtar Kelimeler: dil ve anlatım, fen bilgisi, ders kitabı inceleme
Dr. C. Ergin EKİNCİ & Dr.Berrin BURGAZ
Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri
Bu ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
,
Hacettepe Üniversitesi’ne ba
ğ
l
ı
fakültelerde ö
ğ
renim gören ö
ğ
rencilerin üniversitenin
sa
ğ
lad
ı
ğ
ı
akademik hizmetlere ili
ş
kin beklenti ve memnuniyet düzey
lerini belirlemektir. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n evreni, Hacettepe
Üniversitesindeki dokuz fakültede ö
ğ
renim gören üçüncü s
ı
n
ı
f ö
ğ
rencilerinden olu
ş
maktad
ı
r. Verilerin toplanmas
ı
nda
ara
ş
t
ı
rmac
ı
lar taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Ö
ğ
renci Beklenti ve Memnuniyet Anketi” kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Elde edilen verilere dayal
ı
olarak ortalamalar hesaplanm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n sonunda ö
ğ
rencilerin beklenti düzeylerinin
yüksek, memnuniyet düzeylerinin
dü
ş
ük oldu
ğ
u sonucuna var
ı
lm
ı
ş
t
ı
r.
Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, yükseköğretimde akademik kalite, öğrenci memnuniyeti, öğrenci beklentileri
Doç. Dr. Selahattin GELBAL & Yrd. Doç. Dr. Hülya KELECİOĞLU
Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar
Bu ara
ş
t
ı
rmada yap
ı
land
ı
rmac
ı
ö
ğ
renme yakla
ş
ı
m
ı
na göre e
ğ
itim yap
ı
lan s
ı
n
ı
flarda ö
ğ
retmenlerin kulland
ı
klar
ı
ölçme ve de
ğ
erlendirme yöntemlerine yönelik görü
ş
leri betimlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaç do
ğ
rultusunda haz
ı
rlanan anket,
Ankara merkezinde bulunan ilkö
ğ
retim okullar
ı
n
ı
n 1-6. s
ı
n
ı
flar
ı
nda görev yapan 242 s
ı
n
ı
f ve bran
ş
ö
ğ
retmenlerine
uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Ö
ğ
retmenlerin ö
ğ
renci ba
ş
ar
ı
s
ı
n
ı
n belirlenmesinde, kendilerini daha ye
terli olarak gördükleri, geleneksel
ölçme yöntemlerini tercih ettikleri görülmü
ş
tür. Ölçme araçlar
ı
n
ı
kullanmada kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
sorunlar
ı
n ba
ş
ı
nda s
ı
n
ı
flar
ı
n
kalabal
ı
k olu
ş
u ve zaman yetersizli
ğ
i gelmektedir. Ö
ğ
retmenlerin büyük bi
r bölümünün yeni kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
de
ğ
erlendirme
yakla
ş
ı
mlar
ı
n
ı
n olumlu ve olumsuz yanlar
ı
na ili
ş
kin görü
ş
lerinin, programda belirtilen öz
elliklerle paralellik gösterdi
ğ
i
ortaya ç
ı
km
ı
ş
t
ı
r. Di
ğ
er sonuçlarda dikkate al
ı
nd
ı
ğ
ı
nda, ö
ğ
retmenlerin ölçme tekniklerinin kullan
ı
m
ı
ve haz
ı
rlanmas
ı
konusunda e
ğ
itime ihtiyaçlar
ı
oldu
ğ
u anla
ş
ı
lmaktad
ı
r.
Anahtar Kelimeler: Ölçme araçları , bireysel gelişim dosyaları, öğretmen yeterlilikleri, İlköğretim Programı , ölçme ve değerlendirme
Yrd. Doç. Dr. Ümit GİRGİN & Öğr. H. Pelin KARASU
İşitsel/Sözel Yaklaşımla Eğitim Gören İşitme Engelli Öğrencilerin Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi
Bu ara
ş
t
ı
rmada;
İş
itme Engelli Çocuklar E
ğ
itim Ara
ş
t
ı
rma ve Uygulama Merkezi’nde (
İ
ÇEM) i
ş
itsel/sözel
yakla
ş
ı
mla e
ğ
itim gören ilkö
ğ
retim 4., 5., 6.
, 7. ve 8. s
ı
n
ı
f 40 i
ş
itme engelli ö
ğ
rencinin yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m beceri düzeyi ile bu
beceri düzeyi üzerinde etkisi olabilece
ğ
i dü
ş
ünülen ö
ğ
renci özelliklerinden i
ş
itme cihaz
ı
kullan
ı
m
ı
süresi ve takvim ya
ş
ı
incelenmi
ş
tir. Ara
ş
t
ı
rmada betimsel model ve ili
ş
kisel tarama modeli kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bulgular, ö
ğ
rencilerin yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m
özelliklerinin tamam
ı
nda orta düzeyde ba
ş
ar
ı
ya ula
ş
t
ı
klar
ı
n
ı
göstermektedir. Yaz
ı
l
ı
anlat
ı
m beceri puan
ı
üzerindeki de
ğ
i
ş
imin
%35’i i
ş
itme cihaz
ı
kullan
ı
m
ı
süresi, %40’
ı
ise takvim ya
ş
ı
ile aç
ı
klanabilir.
Anahtar Kelimeler: işitme engelli çocuklar, işitsel/sözel yaklaşım, yazılı anlatımı değerlendirme
Dr. Berna GÜLOĞLU & Prof. Dr. Gül AYDIN
İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenilmiş Güçlülük ve Otomatik Düşünce Biçimi Arasındakı İlişki
Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
, ö
ğ
rencilerin ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyleri ile otomatik dü
ş
ünce biçimleri aras
ı
nda bir ili
ş
ki
olup olmad
ı
ğ
ı
, varsa bunun cinsiyete ba
ğ
l
ı
olarak de
ğ
i
ş
ip de
ğ
i
ş
medi
ğ
ini incelemektir. Bu amaçla, Çocuklar
İ
çin Öz Denetim
Ölçe
ğ
i (Ç-ÖDÖ)
ve Çocuklar
İ
çin Bili
ş
sel Üçlü Envanteri (Ç-BÜE) Ankara’daki iki ilkö
ğ
retim okulunun 5. s
ı
n
ı
f
ı
nda okuyan
232 ö
ğ
renciye uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Veriler, Ç-BÜE puanlar
ı
na uygulanan 2 (ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyi) X 2 (cinsiyet) faktörlü,
çoklu varyans analizi ile çözümlenmi
ş
tir. Bulgular, yüksek ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip ö
ğ
rencilerin gerek “kendine,
gelece
ğ
ine ve dünyaya olumsuz bak
ı
ş
aç
ı
s
ı
na sahip olmak” gerekse “kendine, gelece
ğ
ine ve dünyaya kar
ş
ı
olumlu bak
ı
ş
aç
ı
s
ı
na sahip olmak” alt test
lerinde ve testin toplam
ı
nda yüksek puan ald
ı
klar
ı
na i
ş
aret etmi
ş
tir. Ancak, veriler hem testin
toplam
ı
nda hem de iki alt testte k
ı
z ve erkek ö
ğ
renciler aras
ı
nda bir fark olmad
ı
ğ
ı
n
ı
göstermi
ş
tir. Bu bulgular, yüksek
ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip çocuklar
ı
n kendilerine gelece
ğ
e ve dünyaya ili
ş
kin bak
ı
ş
aç
ı
lar
ı
n
ı
n dü
ş
ük ö
ğ
renilmi
ş
güçlülük düzeyine sahip çocuklara oranla daha olumlu oldu
ğ
unu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: öğrenilmiş güçlülük, otomatik düşünce, öz denetim, ilköğretim okulu öğrencileri
Prof. Dr. Tohit GÜNEŞ & Arş. Gör. Sibel DEMİR
İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki Etkileri
Bu çal
ı
ş
mada, ilkö
ğ
retim program
ı
nda okutulmakta olan hayat bilgisi derslerinin ö
ğ
rencileri fen ö
ğ
renimine
haz
ı
rlamadaki etkileri ara
ş
t
ı
r
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaçla örnekl
em içerisindeki ö
ğ
retmen ve ö
ğ
rencilere anket uygulanm
ı
ş
t
ı
r.
Ara
ş
t
ı
rma örneklemini, Samsun merkez okullar
ı
ndan rasgele seçilen okullardaki 430 3.s
ı
n
ı
f, 488 4.s
ı
n
ı
f, 489 5.s
ı
n
ı
f ve 443
8.s
ı
n
ı
f ö
ğ
rencileri ile 166 s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmeni ve 68 fen bilgisi ö
ğ
retmeni olu
ş
turmaktad
ı
r. Elde edilen veriler SPSS 11.5 paket
program
ı
nda de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. Aritmetik ortalama kullan
ı
larak veriler de
ğ
erlendirilmi
ş
ve örneklemler aras
ı
ili
ş
kiler
kar
ş
ı
la
ş
t
ı
rmal
ı
olarak de
ğ
erlendirilmi
ş
tir.
Elde edilen verilere göre
hayat bilgisi derslerinin ö
ğ
rencileri fen ö
ğ
renmeye haz
ı
rlamada son derece etkili fakat yetersiz
oldu
ğ
u saptanm
ı
ş
t
ı
r. Hayat bilgisi derslerinde ö
ğ
renilen fen konular
ı
ndaki bilgilerin do
ğ
ru veya yanl
ı
ş
olmas
ı
daha sonraki
y
ı
llarda etkili olmakta ve hayat bilgisi derslerindeki yanl
ı
ş
alg
ı
lamalar
ı
n fen ile ilgili kavramlar
ı
n anla
ş
ı
lmas
ı
n
ı
da
zorla
ş
t
ı
rd
ı
ğ
ı
veya ayn
ı
yanl
ı
ş
l
ı
ğ
ı
n devam etti
ğ
i gözlenmi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: Fen öğretimi, Hayat bilgisi dersi, Fen öğretim yöntemleri, Fen kafalılık
Doç. Dr. Işık GÜRŞİMŞEK, Sara KEFİ & Yrd. Doç. Dr. Günseli GİRGİN
Okulöncesi Eğitime Babaların Katılım Düzeyi ile İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi
Son y
ı
llarda babal
ı
k kimli
ğ
i ve babalar
ı
n çocuk yeti
ş
tirme konusunda rol modeli olarak önemlerine ili
ş
kin çal
ı
ş
ma
bulgular
ı
, babalar
ı
n e
ğ
itim sürecine kat
ı
l
ı
m
ı
n
ı
etkileyen etmenlere ilgiyi artt
ı
rm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rmalar, babalar
ı
n çocuklar
ı
n
ı
n
geli
ş
imi ve e
ğ
itimine kat
ı
l
ı
mlar
ı
n
ı
n çocu
ğ
un çe
ş
itli aç
ı
lardan geli
ş
imini olumlu biçimde etkiledi
ğ
ini ortaya koymaktad
ı
r. Bu
çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
; çocuklar
ı
okul öncesi e
ğ
itim kurumlar
ı
na devam eden bir grup baban
ı
n, e
ğ
itime kat
ı
l
ı
m düzeyleri ile
ili
ş
kili oldu
ğ
u dü
ş
ünülen çe
ş
itli de
ğ
i
ş
kenleri belirlemektir. Çal
ı
ş
man
ı
n bir di
ğ
er amac
ı
ise; baba kat
ı
l
ı
m
ı
n
ı
n desteklendi
ğ
i ve
desteklenmedi
ğ
i kurumlarda çocuklar
ı
e
ğ
itim gören babalar
ı
n e
ğ
itime kat
ı
l
ı
m düzeyleri aras
ı
nda farkl
ı
l
ı
k olup olmad
ı
ğ
ı
n
ı
incelemektir. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n örneklem grubunu
İ
zmir ili Foça, Alia
ğ
a ve Kar
ş
ı
yaka ilçelerinde ara
ş
t
ı
rmac
ı
larca seçilmi
ş
6
okulöncesi e
ğ
itim kurumunda çocu
ğ
u e
ğ
itim görmekte olan 161 baba olu
ş
turmaktad
ı
r. Kat
ı
l
ı
m
ı
n
desteklendi
ğ
i/desteklenmedi
ğ
i okullardaki babalara Aile Kat
ı
l
ı
m Ölçe
ğ
i ve Ki
ş
isel Bilgi Formu uygulanarak veriler
toplanm
ı
ş
t
ı
r. Elde edilen bulgular kat
ı
l
ı
m
ı
n desteklendi
ğ
i okullardaki babalar
ı
n kat
ı
l
ı
m düzey ve beklentilerinde anlaml
ı
farkl
ı
l
ı
klar oldu
ğ
unu ortaya koymaktad
ı
r.
Anahtar Kelimeler: aile katılımı, baba katılımı, okulöncesi eğitim
Assoc. Prof. Dr. Ece KORKUT
THE TITLES SPEAKING General methods of teaching / learning of the FLE
The title of a work gives information on it in a direct or
indirect way. In this article were studied the titles of
115 manuals of the French foreign language. The manuals in
question were published in
France between 1920 and 2007.
Titles of manuals are grouped together in three classes : di
stribution of the titles according to the aimed public, grammatical
and énonciative distribution, di
stribution of the contents. Except 24, the bigges
t majority of the manuals were published after
1980, according to the communicative approach. Most of the manu
als are intended for the "adolescents and adults". With the
communicative approach, the titles were reduced to one or two word
s. This is the name class that it most favorite in the titles
.
In the 20 last years, the titles of manuals refer to the comm
unication and enunciation situation
as well as to the interpersona
l
exchange.
Keywords: manuals of the FLE, titles of manuals, communicative approach
Yrd. Doç. Dr. Pınar KÖSEOĞLU, Yrd. Doç. Dr. Miraç YILMAZ, Yrd. Doç. Dr. Cem GERÇEK & Prof. Dr. Haluk SORAN
Bilgisayar Kursunun Bilgisayara Yönelik Başarı, Tutum ve Öz-Yeterlik İnançları Üzerine Etkisi
Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
; 2004-2005 ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda Hacettepe Üniversitesi Biyoloji E
ğ
itimi Anabilim Dal
ı
ö
ğ
rencileri
aras
ı
ndan seçilen 22 ö
ğ
renciye bilgisayar kursu verilerek bilgisayar ba
ş
ar
ı
lar
ı
, öz-yeterlik inançlar
ı
ve tutumlar
ı
nda olu
ş
an
de
ğ
i
ş
meyi incelemektir. Bu amaçla deneysel bir çal
ı
ş
ma düzenlenmi
ş
tir. Deneysel çal
ı
ş
mada tek grup ön-test son-test modeli
uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Çal
ı
ş
ma öncesinde, .78 güvenirlik katsay
ı
s
ı
na sahip bilgisayar ba
ş
ar
ı
testi, .71 güvenirlik katsay
ı
s
ı
na sahip
bilgisayara yönelik öz-yeterlik ölçe
ğ
i ve güvenirlik katsay
ı
s
ı
.90 olan tutum ölçe
ğ
i ön test olarak uygulanm
ı
ş
t
ı
r. 10 haftal
ı
k
bilgisayar e
ğ
itimi verilerek ayn
ı
ölçme araçlar
ı
tekrar son test olarak uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Kurs öncesi ve sonras
ı
testler aras
ı
nda
fark olup olmad
ı
ğ
ı
Wilcoxon testi ile belirlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Ara
ş
t
ı
rma sonucunda, bilgisayar
kursunun verimli geçti
ğ
i ve
düzenlenen bilgisayar kursunun ö
ğ
rencilerin ve bilgisayar öz-yeterliklerini geli
ş
tirmede önemli bir etkisinin oldu
ğ
u fakat
olumlu tutum geli
ş
tirmede önemli bir etkisinin olmad
ı
ğ
ı
görülmü
ş
tür.
Anahtar Kelimeler: bilgisayar öz-yeterlik inancı, biyoloji öğretmen adayı, bilgisayar tutumları
Yrd. Doç. Dr. Naim UZUN & Prof. Dr. Necdet SAĞLAM
ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVREYE YÖNELİK BİLGİ VE TUTUMLARINA “ÇEVRE VE İNSAN” DERSİ İLE GÖNÜLLÜ ÇEVRE KURULUŞLARININ ETKİSİ
Bu çal
ı
ş
mada, ortaö
ğ
retim program
ı
nda seçmeli olarak verilen “Çevre ve
İ
nsan” dersi ile Gönüllü Çevre
Kurulu
ş
lar
ı
n
ı
n ö
ğ
rencilerin çevreye yönelik bilgi ve tutumlar
ı
na etkisi ara
ş
t
ı
r
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Geli
ş
tirilen “Çevresel Tutum Ölçe
ğ
i” ve
“Çevre Bilgisi Testi” 2004-2005 e
ğ
itim-ö
ğ
retim y
ı
l
ı
nda, Ankara
İ
li Çankaya
İ
lçesindeki çe
ş
itli ortaö
ğ
retim kurumlar
ı
nda
ö
ğ
renim gören 1013 ö
ğ
renciye uygulanm
ı
ş
ve elde edilen veriler çok de
ğ
i
ş
kenli varyans analizi (MANOVA) ile
de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. MANOVA sonuçlar
ı
na göre, “Çevre ve
İ
nsan” dersini alan ve almayan ö
ğ
rencilerin çevreye yönelik bilgi
ve tutum ortalamalar
ı
aras
ı
nda, dersi alan ö
ğ
rencilerin lehine anlaml
ı
bir fark
ı
n oldu
ğ
u tespit edilirken; gönüllü çevre
kurulu
ş
lar
ı
nda aktif olarak çal
ı
ş
ma durumlar
ı
na göre yap
ı
lan de
ğ
erlendirmede, ö
ğ
rencilerin çevresel tutum ve çevre bilgisi
ortalamalar
ı
aras
ı
nda anlaml
ı
bir fark bulunmam
ı
ş
t
ı
r.
Anahtar Kelimeler: çevre e ğ itimi, çevreye yönelik tutum, çevre bilgis i, çevre ve insan, gönüllü çevre kurulu ş lar ı
Assist. Prof. Dr. Şerife ÜNVER
INTERCULTURAL PREPARATORY TRAINING FOR TURKISH ERASMUS EXCHANGE STUDENTS
This study aims to introduce the induction program
on intercultural awareness prepared for students going
abroad with ERASMUS student exchange
program. Among the goals of
this program, there exist
the aims of grasping the
importance of communication among different cultures, impr
oving sensitivity towards differe
nt behavior patterns and
improving understanding towards cultural diffe
rences. By taking into considerati
on the model improved by Grosch and
Leenen (1998), in this program it is aimed to base the progr
am not on foreign cultures but the target group of students and
their own cultural properties. This program is designed in tw
o modules which are didactic an
d application. The didactic
module is composed of critical incidents
with which the general cultural issues w
ithout one main cultural focus are studied
via presentations and films. The
application module includes the st
udies and simulations to get the participants evaluate their
intercultural efficiency. Conducting such a program with ER
ASMUS exchange students will co
ntribute to the expansion of
academic mobility towards
intercultural mobility.
Keywords: Intercultural learning, ERASMUS Exchange Program, Intercultural preparatory training
Dr. Esed YAĞCI, Dr. C. Ergin EKİNCİ, Dr. Berrin BURGAZ, Dr. Hülya KELECİOĞLU & Dr. Tuncay ERGENE
Yurt Dışına Giden Hacettepe Üniversitesi Erasmus Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri
Avrupa genelinde 1987 y
ı
l
ı
nda ba
ş
lat
ı
lan Erasmus Program
ı
çerçevesinde yüksekö
ğ
retimde hareketlilik artarak
sürmektedir. Türkiye bu programa 2004
y
ı
l
ı
nda kat
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Erasmus Program
ı
na kat
ı
lan ö
ğ
rencilerin beklenti ve
memnuniyetlerinin belirlenmesi programa ili
ş
kin düzeltme ve geli
ş
tirme çal
ı
ş
malar
ı
bak
ı
m
ı
ndan önem ta
ş
ı
maktad
ı
r. Bu
ara
ş
t
ı
rman
ı
n amac
ı
Hacettepe Üniversitesi’nden Erasmus program
ı
ile yurt d
ı
ş
ı
na giden ö
ğ
rencilerin günlük ya
ş
am, akademik
ya
ş
am ve ö
ğ
renci destek hizmetlerine ili
ş
kin memnuniyet düzeylerini
belirlemektir. Çal
ı
ş
man
ı
n verileri 2005-2006 ö
ğ
retim
y
ı
l
ı
nda Erasmus ö
ğ
rencisi olarak yurt d
ı
ş
ı
na giden 75 ö
ğ
renciden sa
ğ
lanm
ı
ş
t
ı
r. Verilerin toplanmas
ı
nda, ara
ş
t
ı
rmac
ı
lar
taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Hacettepe Erasmus Ö
ğ
renci Anketi (HERÖG)” kullan
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Verilerin çözümlenmesinde anket
maddelerine verilen yan
ı
tlardan frekans ve yüzde da
ğ
ı
l
ı
mlar
ı
elde edilmi
ş
tir. Ö
ğ
rencinin her bir maddeye ili
ş
kin olarak
memnuniyet düzeyini be
lirleyebilmek için
memnuniyet düzeyi ve beklenti düzeyi aras
ı
ndaki fark belirlenmi
ş
ve aradaki fark
memnuniyet düzeyi olarak de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. Ara
ş
t
ı
rma ö
ğ
rencilerin büyük ço
ğ
unlu
ğ
unun günlük ya
ş
am, akademik ya
ş
am
ve ö
ğ
renci destek hizmetleri konusunda beklentilerinin kar
ş
ı
land
ı
ğ
ı
n
ı
ortaya koymaktad
ı
r. Ancak baz
ı
hizmetlerde beklentisi
kar
ş
ı
lanmayan dikkate de
ğ
er say
ı
da ö
ğ
rencinin oldu
ğ
u da belirlenmi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, öğrenci hareketliliği, öğrenci değişimi, öğrenci memnuniyeti, Erasmus Programı
Yrd. Doç. Dr. Selami YANGIN & Yrd. Doç. Dr. Halil DİNDAR
İlköğretim Fen ve Teknoloji Programındaki Değişimin Öğretmenlere Yansımaları
İ
lkö
ğ
retim I. kademede uygulanan fen
bilgisi dersi, Türkiye’de 2004 y
ı
l
ı
nda Milli E
ğ
itim Bakanl
ı
ğ
ı
n
ı
n alm
ı
ş
oldu
ğ
u
kararla yeniden yap
ı
land
ı
r
ı
larak ad
ı
fen ve teknoloji dersi olarak de
ğ
i
ş
tirilmi
ş
, uygulamalar
ı
fen-teknoloji-toplum (FTT)
e
ğ
itimine dayand
ı
r
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
, ö
ğ
retmenlerin fen ve teknol
oji dersinin amaçlar
ı
hakk
ı
ndaki görü
ş
leri ve
derse ili
ş
kin bak
ı
ş
aç
ı
lar
ı
n
ı
n 2004 ö
ğ
retim program
ı
do
ğ
rultusunda ö
ğ
retim süreci boyunca de
ğ
i
ş
ip de
ğ
i
ş
medi
ğ
ini
incelemektir. Ara
ş
t
ı
rman
ı
n örneklemini, 2005-2006 ö
ğ
retim y
ı
l
ı
boyunca Ankara’da bulunan ilkö
ğ
retim okullar
ı
nda fen ve
teknoloji dersine giren 75 s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmeni olu
ş
turmaktad
ı
r. Çal
ı
ş
mada betimleme (anke
t) yöntemi uygulanm
ı
ş
t
ı
r. Elde edilen
sonuçlara göre, 4. ve 5. s
ı
n
ı
f ö
ğ
retmenlerinin 2004 fen ve teknoloji program
ı
do
ğ
rultusunda derse ili
ş
kin görü
ş
leri, ö
ğ
retim
süreci boyunca olumsuz yönde de
ğ
i
ş
im göstermi
ş
tir. Bu durum, fen ve teknoloji program
ı
ve e
ğ
itim sistemi içindeki
amaçlar
ı
n yeniden gözden geçirilmesi, yap
ı
sal de
ğ
i
ş
ikliklere gidilmesi ve fen-teknoloji-toplum konular
ı
n
ı
n program içerisine
yerle
ş
tirilmesi için çal
ı
ş
malar
ı
n art
ı
r
ı
lmas
ı
gerekti
ğ
ini desteklemektedir.
Anahtar Kelimeler: ilköğretim fen ve teknoloji programı, öğretmenler, bakış açıları
Yrd. Doç. Dr. Miraç YILMAZ, Yrd. Doç. Dr. Deniz GÜRÇAY & Yrd. Doç. Dr. Gülay EKİCİ
Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması
Alg
ı
lanan akademik özyeterlik, ö
ğ
rencinin akademik bir i
ş
i ba
ş
ar
ı
yla tamamlayabilmesine ili
ş
kin inanc
ı
d
ı
r.
Üniversite ö
ğ
rencilerinin akademik özyeterlik düzeylerinin incelenerek saptanmas
ı
, farkl
ı
alanlardaki ö
ğ
rencilerin akademik
ö
ğ
renmeye ili
ş
kin davran
ı
ş
lar
ı
n
ı
n aç
ı
klanmas
ı
nda yol gösterici olabilir. Bu nedenle,
geçerli ve güvenilir Türkçe akademik
özyeterlik ölçe
ğ
ine ihtiyaç duyulmaktad
ı
r. Bu çal
ı
ş
man
ı
n amac
ı
, 1981 y
ı
l
ı
nda Jerusalem ve Schwarzer taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen
“Akademik Özyeterlik Ölçe
ğ
i”nin Türkçe’ye uyarlamas
ı
n
ı
yapmakt
ı
r. Almanca olan orijinal ölçe
ğ
in Cronbach alfa
güvenirlik de
ğ
eri .87’ dir. Ölçe
ğ
in Türkçe’ye çevirisi dil uzmanlar
ı
nca yap
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Daha sonra Türkçe’ye uygunluk, içerik ve
ölçme de
ğ
erlendirme aç
ı
lar
ı
ndan da uzmanlar taraf
ı
ndan de
ğ
erlendirilmi
ş
tir. Al
ı
nan görü
ş
ler do
ğ
rultusunda düzenlemelerin
yap
ı
ld
ı
ğ
ı
ölçek, geçerlik ve güvenirli
ğ
inin saptanmas
ı
amac
ı
yla farkl
ı
alanlardan 672 üniversite ö
ğ
rencisine uygulanm
ı
ş
t
ı
r.
Faktör analizi sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçe
ğ
in orijinal ölçekteki gibi tek boyutlu oldu
ğ
u ve toplam 7 maddeden
olu
ş
tu
ğ
u ortaya ç
ı
km
ı
ş
t
ı
r. Ölçe
ğ
in Cronbach alfa güvenirlik de
ğ
eri .79 olarak belirlenmi
ş
tir.
Anahtar Kelimeler: özyeterlik, akademik özyeterlik, psikometrik ölçek uyarlama