- (21), 2001
Prof. Dr. Petek AŞKAR & Doç. Dr. Aysun UMAY
İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı
Bu araştırmada, Hacettepe Üniversitesi, İlköğretim
Matematik Öğretmenliği Lisans Programına devam
eden 1.,2. ve 3. sınıf öğrencilerinin bilgisayarla ilgili özyeterlik
algıları incelenmiştir. Araştırmanın verilerinin toplandığı
Kasım 2000 tarihinde 1. ve 2. sınıf öğrencileri henüz
bilgisayarla doğrudan ilgili ders almamış, 3. sınıftaki
öğrenciler ise bir dönemlik "Bilgisayar" dersini tamamlamışlardır.
Araştırınada iki ölçek ku11anılmıştlr. Bunlar, bilgisayar
öz-yeterJik algısı ölçeği ve yanıtlayıcıların kimlik bilgilerinin
de toplandığı bilgisayara erişim koşulları, deneyim ve
kullanım sıklığına ilişkin ankettir.
Araştırma sonuçları, Hacettepe Üniversitesi Ilköğretim
Matematik Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerinin
bilgisayara karşı öz-yeterlik algılarının düşük olduğunu
göstermektedir. Öğrencilerin bilgisayara karşı öz-yeterlik
algıları, onların bilgisayar deneyimleri ve kullanma sıklıkları
ile yüksek ilişki vermektedir.
Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlik algısı, matematik öğretmen adayları
Doç. Dr. Ayşen BAKİOGLU & Prof. Dr. Ayla GÜRDAL
Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: Yönetim için göstergeler
Bu çalışma üniversite enstitüleri programları içinde
yürütülen tezlerde öğrenci ve danışman rol algılarının ne
şekilde gerçekleştiğini belirlemek ve bu doğrultuda ön plana
çıkan problemlere dayalı olarak göstergeler ileri sürmek
ve çözüm önerileri öretmek amacına yönelik olarak tasarlanmıştır.
Marmara Üniversitesine bağlı üç enstitüde tez
danışmanları ve öğrencilerine araştırmacılar tarafından uygulanan
anket formlarının istatiksel analizi sonucunda kısaca
(aritmetik ortalamalara göre) şu bulgulara ulaşılmıştır:
Tezlerin tamamına yakını yayınlanmamakta, tez öğrencisi
üniversitenin maddi kaynaklarını tezi için kullanmamakta,
sadece bir araştırma yöntemi kullanılmakta, enstitüler yazı-
Iı açıklayıcı ve yardımcı bilgi vermemekte, bitirme tezi
uzamakta. kütüphaneler yetersiz bulunmakta, danışmanlar
yazılı geri bildirim vermemekte, bilimsel kurum ve kuruluşlara
üye olunmamakta ve bunlara rağmen öğrenci ÇalıŞ-
masını özgün bulunmaktadır. Diğer yandan, danışman dikte
etmekte, uzman eksikliği hissedılmekte, tezin yazımı sona
bırakılmakta araştırma aracını öğrenci geliştirmekte, tez
konusunu öğrenci belirlemekte, detaylı araştırma önerisi
verilmektedir. «alışmalarda bulguların anlamı literatürle
birlikte tartışılmış ve işaret ettikleri problemleri gidermeye
yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Eğitim Yönetimi, Lisansüstü tez danışmanlığı, Lisansüslü öğretim.
Kürşat ÇAĞILTAY, Öğr. Gör. Jale ÇAKIROĞLU, Nergiz ÇAĞILTAY & Öğr. Gör. Erdinç ÇAKIROĞLU
ÖGRETIMDE BILGISAYAR KULLANıMıNA ILIşKIN ÖORETMEN GÖRÜŞLERI
Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki ögretmenlerin
bilgisayarları nasıl kullandıklarını ve ögretirnde bilgisayar
kullanımını nasıl algıladıklarını onaya koymaktır. Araştırma
için veriler, çeşitli konularda 95 soru içeren bir anket
aracılIgı ile toplanmıştır. Araştırmaya Türkiye'nin üç şehrinden
rasgele seçilen 27 okulda çalışan 202 ögretmen katılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre
ögretmenlerin büyük çogunlugu bilgisayarların ögrenme ve
ögretim sürecini olumlu etkileyecegini belinirken çok azı
bu konuda kaygı taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler: Öğretirnde bilgisayar kullanı- mı, bilgisayarların öğretirnde kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri
Hakkı ÇAMUR
HE TEAM SYSTEM: HOW DOES SCOUTING HELP YOUNGS' SOCIAL DEVELOPMENTS ?
There are many international youth works
on individual development of children and youngsters.
Scouting along with formal education, is one of the world's
most important youth movements which can shape up
youths for the future. Scouiing, which is the world's largest
non-formal educational movement uses a method in order
to achieve its aims. The scouting movement aims to help
bring up individuals that are responsible, sensitive, able to
express themselves and who can fight for their rights into
society. The "Patroırream System" established within
scouting is the largest attributing factor in the social
development of an individual. Members of a team are in
constant interaction with each other. The aim of this study,
is to present the attributjon of the scouting movement upon
the social development of youths.
Keywords: scoUling, socini development, team (patrol) system
Yrd. Doç. Emine ERDEM, Prof. Dr. İnci MORGİL & Doç. Dr. Ayhan YILMAZ
ıvı ÇALIŞMA ORTAMıNıN LIsE VE ÜNIvERSITELERDE ÖGRENME VE ÖGRETME ÜZERINE ETKİSİ
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim 9., 10., lL.sınıf
ve yüksek öğretirnde 1., 2., 3.ve 4.sınıf öğrencilerinin
okuldaki tutum ve davranışları ile okulortamları arasında
bir ilişkinin olup olmadığının tespit edilmesidir.
Öğrencilerin bu konudaki görüşlerini alabilmek için 12
sorudan oluşan bir anket 73 ortaöğretim, 145 yüksek
öğretim öğrencisine uygulanmıştır. Sonuçlar artan yaş ile
öğrencilerde dersten iyi not almak yerine bilgi kazanmak
ve bir mesleğe yönelmek düşüncesinin daha etkili
olduğunu göstermiştir. Aynı zamanda öğrencide grup
çalışması düşüncesinin yeterince oluşturulamadığı ve
sorumluluk duygusunun zayıf olduğu tespit edilmiştir.
Ancak çevre koruma-enerji tasarrufu konusunda uzman
görüşleri doğrultusunda öğretmen, öğrenci ve velilerin
ortak bir çalışma, bir düşünce içinde hareket etmesi
düşüncesinin etkili olduğu gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul eğitimi, öğrenme ortamı. grup çalışması, sorumlulukduygusu
Doç. Dr. Ayten GENÇ, Arş. Gör. Cengiz SARIÇAM & Arş. Gör. Nevzat BAKIR
ALMAN DILI EOITIMI ANABILIM DALLARıNDA OKUL DENEYIMI-I DERSININ UYGULANMASI
1997-1998 eğitim-öğretim yılından itibaren öğ-
retmen adayının fakültede edindiği bilgi ve becerilerini uygulama
okullarında geliştirmesi, deneyim kazanması için
YÖK/Dünya Bankası-Milli Eğitimi Geliştirme Projesi kapsamında
Eğitim Fakültesi-Uygulama Okulu İşbirliği başlatılmış
ve Eğitim Fakültelerinin lisans programları yeniden
yapılandırılmıştır. Bu doğrultuda, Okul Deneyimi I, Okul
Deneyimi II ve Öğretmenlik Uygulaması adlı derslerin uygulanmasında
ilgili kişi ve kurumlara yol göstermek amacıyla
Fakülte-Okul İşbirliği adıyla Eğitim Fakültelerinin
bütün bölümlerine yönelik genel bilgilerin ve önerilen etkinliklerin
bulunduğu bir kılavuz yayımlanmıştır.
Eski Lisans programlarında benzer bir ders bulunmaması
ve 1997-98 öğretim yılından itibaren Eğitim Fakültelerinde
uygulama sürecine girmesi nedeniyle Okul Deneyimi
I dersi ile sınırlandırılan bu çalışmada, Fakülte-Okul İş-
birliği kılavuzunda önerilen etkinlikler, Alman Dili Eğitimi
Anabilim Dallıarındaki öğretmen adaylarına uygunluk açı-
sından değerlendirilmiş ve bu çerçevede öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Alman Dili Eğitimi, Okul Deneyimi 1., Etkinlikler
Öğr. Gör. Benan GÜLAY & Prof. Dr. Sema ERGEZEN
GENEL BIYOLOJI DERSI ÖGRENCILERININ TEMEL BIYOLOJI BilGILERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA
Çalışma Üniversite Genel Biyoloji derslerini tamamlayan
öğrencilerin ileri yıllarda alacaklan Biyoloji
derslerine temel olan biyoloji kavramları açısından hazırbulunuşluklarını
ve buna etki eden faktörleri belirlemek
amacı ile yapılmıştır. Araştırmada örneklem olarak 1998-
1999 öğretim yılında İstanbul, İzmir ve Ankara illerinde
bulunan II fakültenin Biyoloji bölümü ve Biyoloji Eğitimi
Anabilim dalı ı. sınıflarında okuyan 369 öğrenci kullanılmıştır.
Yöntem olarak öncelikle Genel Biyoloji derslerinde
öğretilen konuların sonraki Biyoloji derslerine temel olacak
kavramların haritaları hazırlanmıştır. Bu haritalar incelenerek
seçilen bazı kavramların öğrenciler tarafından öğ-
renilmişliğini ölçen, 20 soruluk bir başarı testi geliştirilmiş-
tir. Aynca öğrencilerin öğrenmelerine etki eden faktörleri
belirleyebilmek amacıyla l2 sorudan oluşan bir sormaca
uygulanmış, her test grubundan rastgele seçilen bir grup
öğrenci ile de mülakatlar yapılmıştır. Testin madde analizi,
geçerlik ve güvenirliği alınan cevaplarla tespit edilmiştir.
Başan testi, anket ve mülakatlann sonuçlan istatistiksel
olarak değerlendirilerek öğrencilerin temel kavramlan öğ-
renme durumları ve öğrenmeyi etkilediği düşünülen faktörler
üzerinde durulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Genel Biyoloji dersi, kavramsal öğrenme, öğrenmeyi etkileyen faktörler
Doç. Dr. Fitnat KAPTAN & Dr. Hünkar KORKMAZ
Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları
Bu çalışmanın amacı, hizmet öncesi ilköğretim sı-
nıf öğretmenlerinin iSi ve sıcaklık konusundaki öğrenme
düzeylerini, hatalar, kavram yanılgıları, ve cinsiyet açısından
incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2000-2001
öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında
okuyan 2. sınıf öğrencilerinden oluşan 65 kişilik öğrenci
grubu oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 10 tane açık
uçlu soru içeren anketten elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: kavram yanılgısı, fen egitimi, iSi ve sıcaklık
Assist. Prof. Dr. Ercan KİRAZ
ANOMALIES ASSOCIAYED WIYH SCHOOL EXPERIENCES: WHAY YEACHER CANDIDAYES ENCOUNYER
The purpose of this review is to lınderline
some important aspects of school experiences stated in the
literature. All individuals desire a better-educated teacher
ın the field. Even though universities and schools of
education are insisting on educating future teachers more
competently than ever before, teacher educatOfs are kind of
negligent to the realities during teaching practicum. As a
requirement of pre-service education, teacher candidates
are being sent to public schools to practice what they have
leamt in college. But what they have encountered should
be known by educators to overcome the problems. This
review mainly concentrates on the relationship among
ıeacher candidates and supervising teachers and its
unexpected results.
Keywords: Supervision skills, supervising teachers, school experiences, professional interaction
Arş. Gör. Hünkar KORKMAZ
Hizmet öncesi öğretmenlerin AIDS eğitimine yönelik bilgi ihtiyaçlarının ve bilgi kaynaklarının incelenmesi
Bu araştırmanın amacı, hizmet öncesi öğretmenlerin
AIDS konusundaki bilgi ihtiyaçlarını ve yararlandıkları
bilgi kaynaklarını cinsiyetleri açısından incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemini, 2000-2001 öğretim yılında Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde okuyan toplam
100 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 10 tane
açık uçlu soru içeren sınavdan elde edilmiştir. Bu çalışmada
10 soru içinden seçilen 4 soru üzerinde durulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: AIDS eğitimi, HIV, hizmet öncesi öğretmenler
Doç. Dr. Serap KURBANOĞLU & Doç. Dr. Buket AKKOYUNLU
Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma
Bilgi toplumları, yaşamboyu öğrenme becerilerine
sahip bireylere ihtiyaç duymaktadır. Bilgiye ulaşma ve bilgiyi
kullanma becerisi olarak tanımlanan bilgi okuryazarlı-
ğı yaşamboyu öğrenmenin temel taşıdır. Bilgi okuryazarlı-
ğı becerileri öğrencilere erken yaşlarda kazandırılmalı ve
okul programlarının bir parçası haline gelmelidir. Bu yazı-
da bir ilköğretim okulunda 6. sınıf öğrencilerine bilgi okuryazarlığı
becerileri kazandırmak amacıyla yürütülen çalış-
ma ve bu çalışmadan elde edilen sonuçlar aktarılacaktır.
Anahtar Kelimeler: bilgi okuryazarlığı, öğrenciler için bilgi okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması.
Prof. Dr. İnci MORGİL , Doç. Dr. Ayhan YILMAZ & Prof. Dr. Ömer GEBAN
Özel dershanelerin üniversiteye girişte öğrenci başarısına etkileri
Ortaögretim kurumlarındaki egitim sonucu elde
edilen bilgilerin üniversite giriş sınavı ile ölçülmesi sonucu
ortaya çıkan başarı ögrencilerin hangi branşta eğitim yapma
hakkını kazandığını ortaya çıkarmaktadır. Yapılan sı-
navlar sayısal (Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik), sözel
(Sosyal Bilimler, Türkçe) alanlarını kapsamakta ve sonuç-
ta sayısal, sözel ve eşit ağırlıklı puanlar hesaplanmaktadır.
Söz konusu puanların mümkün olduğu kadar yüksek olması
için çoğu öğrenciler ilave özel dershane eğitimi almayı
tercih etmekte ve liselerde gördükleri derslerini peki ştirmektedirler.
Bu uygulamalar yapılan deneme sınavları ile
kontrol edilmekte ve uygulamalarda öğrencinin eksiklerinin
kapatılması amaçlanınaktadır. Bu çalışmada bir yüksek
öğretim programına yerleşebilmek için özel dershanelere
devam eden öğrencilerin başarıları araştırılmıştır. Bu
amaçla Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinden seçilmiş Özel
Dershane öğrencilerinden 314 denek ile ilgili tüm veriler
çalışma kapsamında istatistiksel değerlendirmeye alınmış-
tır. Yapılan istatistiksel değerlendirmeler sonucunda: özel
dershanelerde yapılan eğitim sürecinde öğrenci başarısının
arttığı, Deneme sınavı ( ÖSS Ara Deneme Sınavı ÖSS-AD
ve ÖSS Deneme Sınavı ÖSS-D) ve Öğrenci Seçme Sınavı
(ÖSS) sonuçları arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve Çalışmanın yürütüldüğü coğrafi bölgelerde farklı sonuçların ortaya
çıktığı saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: ÖSS Sınavı, Özel Dersaneler, Öğrenci Başarısı.
Yrd. Doç. Dr. Canan NAKİBOGLU, Arş. Gör. Ruhan BENLİKAYA & Arş. Gör. Özlem KARAKOÇ
Ortaöğretim kimya derslerinde V-diyagramı uygulamaları
Kimyada, laboratuvarıarın öğrenme ortamı haline
getirilmesi son derece önemlidir. Bu anlamda V-diyagramları
fen bilimleri eğitimi alanında önemli gelişmelerden birisidir.
Bu çalışmada V -diyagramlarının niçin laboratuvar-
ıarda öğrenme açısından önemli bir araç olduğu, dersteki
teorik bilgiler ile laboratuvar uygulamaları arasında nasıl
bağlantı sağladığı ve özellikle nasıl hazırlandığı konuları
açıklanmıştır. Ayrıca lise ders kitaplarından seçilen, "farklı
maddelerin çözünürlüklerinin karşılaştırılması", "sıcaklı-
ğın çözünürlüğe etkisi" ve "konsantrasyonun reaksiyon hı-
zına etkisi" deneylerine yönelik V-diyagramları örnek olarak
hazırlanarak verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: V-diyagramı, kimyadersleri,laboraıuvar çalışması.
Ayşe SAVRAN & Dr. Jale ÇAKIROĞLU
BIYOLOJI ÖGRETMEN ADAYLARıNIN BIYOLOJI ÖGRETIMINE ILIşKIN ÖZYETERLILIK INAÇLARI
Son yıllarda öğretmen öz-yeterlilik inancına
(teacher efficacy beliefs) eğitim araştırmalarında geniş yer
verilmiştir. Bandura 'nın sosyal bilinşsel teorisine göre, özyeterlilik
iki farklı boyutta incelenebilir: kişisel özyeterlilik
ve sonuç beklentisi. Birincisi, öğretmenlerin
etkili bir öğretme için gerekli davranışları gösterecekleri
konusundaki sahip oldukları inanç ve yargılarıdır (selfefficacy).
İkinci boyut ise öğretmenlerin öğrencilerin
başarılarının etkili öğret me yöntemleriyle arttırı-
labileceğine olan inanç ve yargılarıdır. Bu araştırmanın
amacı biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji öğretimindeki
öz-yeterlilik inançlarını beJirlemektir. Bu amaçla, Orta
Doğu Teknik Üniversitesinde, biyoloji öğretmenliği
bölümünde okuyan 29 öğrenciye "Öğretmen Yeterlilik
İnanç" anketi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
göre biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji yeterlilik
inançları yüksek çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öz-yeterlilik, sonuç beklentisi, biyoloji öğretimi, biyoloji öğretmen adayı.
Res. Ast. Selen SENCAR, Elif Esra YILMAZ & Dr. Ali ERYILMAZ
HIGH SCHOOL STUDENTS' MISCONCEPTIONS ABOUT SIMPLE ELECTRIC CIRCUITS
The purpose of this study was to determine
9th grade students' misconceptions about simple electric
circuits and to explore the relationship between these
misconceptions and some selected variables (students'
gender and experience about electric circuits). Review of
literatureconceming simple electric circuits has shown that
high school studentshave many misconceptions aboutthis
topic and in order to assess them, a diagnostic test was
develaped. The test, which was named as Simple Electric
Circuits Concept Test, is formed of 13 practical and 8
theoretical questions. Mareaver, a questionnaire was also
given to students to determine their experience about
simple electrk circuits. The study took place during 2000-
2001 fall semester with the participationof 76 high school
students. Results of analysis showed that high school
students had considerable degree of misconceptions
conceming simple electric circuits and these
misconceptionswere c10sely related with students' gender
and previous experiences about simple electric circuits.
Keywords: simple electric circuits, misconceptions, gender difference, experience
Arş. Gör. Mükerrem ŞAHİN, Doç. Dr. Ayhan YILMAZ & Prof. Dr. İnci MORGİL
Ortaöğretim kimya müfredat programına korozyon konusunun katılma önerisi
Kimya, fizik ve biyoloji bilim dallarında önemli
olan konulardan biride korozyon konusudur. Korozyon
metallerin çevreleri ile reaksiyona girerek doğadaki durumlarına
dönmesi olarak tanımlanabilir. Sanayileşmenin getirdiği
yeniliklerle birlikte önemi daha da artan bu konunun,
güncel sonuçlarını öğrencilere öğretmek önem arz etmektedir.
Ortaöğretim müfredat programında korozyon başlığı
altında konu bulunmamaktadır. Bu amaçla çalışmada, öncelikle
müfredat konularının incelenmesi yapılmıştır. Buna
ilave olarak hem ortaöğretim hem de üniversite öğrencilerine
korozyon olayının neden olduğu olaylar ve sonuçları-
na ait bilgilerini ölçen 12 soruluk test ve öğrencilerin korozyon
olayı ile ilgili düşüncelerini içeren 2 soruluk bir anket
hazırlanmıştır. Anket toplam 445 öğrenciye uygulanmıştır.
Değerlendirmeler sonucunda öğrencilerin çevrelerinde
meydana gelen güncelolayların sebeplerini hemen
hemen bildikleri fakat olayların korozyonla ilişkisini bilemedikleri
ortaya çıkmıştır. Bu amaçla korozyon konusunun
ortaöğretim müfredat programında hangi çerçevede anlatılması
gerektiği araştırılmış ve konu ile ilgili öneriler hazırlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kimya Eğitimi, Müfredat, Korozyon, Öğretme- Öğrenme
Öğr. Gör. Sevilay ŞAHİN & Yrd. Doç. Dr. Atanur VERGİLİ
Evaluation of the educational programs in southeastern Anatolia
The pursopes of this sudy was to identify
deficiences in educational programs in the Turkish
secondary education system in four cities of Southeastern
Anatolia. In orderto identify the deficiences of the system,
the perceptions of administrators, teachers and students
were investigated through questionnaires. The subjects of
the study were 2737 students, 13] teachers and 38
administrators.Their perceptionswere compared and some
statistica]ly significant differences were observed. The
results revea]edthat; a)the presentcurriculumin secondary
education in Türkiye is not comprehensive enough to meet
the needs of the pupils in the system, b) according to
students, teachers and administrators included in the
research, the curriculum in use in high school in secondary
education can not meet the social, professional, mora] and
aesthetic needs of the pupils involved in the system, and it
is a]so insufficient to meet the current needs of the
countary, c) students state that teacherhave been using
classica] methods, d) according to students, teachers and
administrators counselling programs in their school
curriculumare ineffective, e) studentsbelieve that program
in use in their schools is comprehensive enough to prepare
them for the next educationa] level, f) social and extra
curricularactivities are considered to be less than adequate
by the subjects.
Keywords: educationalprograms,creative thinking, guidance and counselling, comprehensive school curriculum
Dr. Ahmet İlhan ŞEN
DIDAKTISCHE ANALYSE DES OPTIKUNTERRICHTS IN DEN TÜRKISCHEN BZW. DEUTSCHEN SCHULEN
The purpose of this study is to compare the
latest situations of optic courses teaching in Turkeyand in
Germany. In this context, Turkish and German optic
course books were exemined, and the subjects that cause
leaming difficulties and misconceptions eveluated in terms
of subject teaching and finally some suggestions were
provided.
As a result, it is expected that some additions and
corrections should be made in Turkish curriculum and the
course books. Moreover, the content of optic courses
should be taken from the daily life; however, most of the
time this point is ignored
Keywords: Optic courses in Turkey, Turkish course books, Optic CDursesin Germany, German CDursebooks.
Assist. Prof. Dr. Ceren TEKKAYA, Res. Ast. Özlem ÖZKAN & Res. Ast. Semra SUNGUR
BIOLOGY CONCEPTS PERCEIVED AS DIFFICULT BY TURKISH HIGH SCHOOL STUDENTS
This study was performed to determine
what content in biology was perceived as difficult for
Turkish students to leam and whether gender differences
affect students' perceptions. A total of 368 high school
students, 184 were boys and 184 were girls, participatedin
the study. Descriptive statisties was used to determine
frequencies of diffieult, moderate and easy biology
concepts as perceived by students. Hormones, genes and
chromosomes, mitosis and meiosis, nervous system, and
Mendelian geneties were found to be difficult concepts for
studentsto leam. On the other hand, the studentsidentified
cells andorganelles, and ecology as easy topies. The results
of independent-t test indicated signifieant difference in
perception by gender (t=3.09, p=ü.OO2). To determine
possible reasons behind students' leaming difficulties, 14
high school biology teachers were interviewed
Keywords: Öğrenme zorluklan,biyoloji kavranılan, cinsi yet farkı
Doç. Dr. Ayhan YILMAZ, Uzm. Nesimi ULUDAĞ & Prof. Dr. İnci MORGİL
Üniversite öğrencilerinin organik kimya labaratuvar tekniğine ait temel bilgileri, uygulamaların yetersizliği ve öneriler
Ülkemizde kimya mühendislerinin, kimyagerıerin
ve kimya öğretmenlerinin yetiştirilmeleri mühendislik fakültelerinin
kimya mühendisliği, fen fakültelerinin kimya
bölümü ve eğitim fakültelerinin de kimya öğretmenliği 00-
lümlerince yapılmaktadır. Söz konusu bölümlerin öğretim
programlarında organik kimya dersi ve laboratuvarı önemli
bir yer tutmaktadır. Organik kimya derslerinde organik
bileşiklerin yapıları ve özellikleri anlatılırken organik kimya
laboratuvarında da bu bileşiklerin reaksiyonları incelenmekte
ve değişim ürünleri elde edilmektedir. Bu çalışmada
üç farklı üniversiteden öğrencilerin organik kimya laboratuvar
tekniğine ait temel bilgileri ve organik kimya laboratUvarının
yeterliliğine ait düşünceleri araştınımıştır. Bilgi
öğrencilere anket uygulanarak toplanmıştır. Değerlendirmeler
sonucunda üç farklı üniversite öğrenci grubunda organik
bileşikleri ayırma ve saflaştırma işlemleri, saflık
kontrol yöntemleri ve spektroskopik yöntemlerle organik
bileşiklerde yapı tayini bilgilerinde genelolarak eksiklikler
olduğu saptanmıştır. Bunun yanında öğrencilerin organik
kimya laboratuvarının yeterliliğine ait sorularda da genelde
olumsuz görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Organik Kimya Laboratuvar Teknigi, Uygulamalann Yeterliligi
Yrd. Doç. Dr. Leyla ERCAN
Yabancı Uyruklu ve Türk Üniversite Öğrencilerine Ait Soruların Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Bu araştırmada önce yabancı uyruklu ve Türk üniversite öğrencilerinin problemleri karşılaştırılmış, daha sonra da, yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin problemlerine etki eden bazı değişkenler incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yabancı Uyruklu, Türk Uyruklu, Problem, Üniversite